söndag 13 december 2015

Ramar utan glas. Lite tips man kan göra...

Ni kanske inte är såna som någonsin har ramar kvar där glaset har gått sönder. Jag brukar faktiskt slänga mina ramar som saknar glas. Men de här två projekten som jag skall skriva om nu skall inte ha något glas. Så förhoppningsvis kan det här inlägget inspirera till att göra något av den där ramen som inte har något glas. 



Så när jag fixade ordning i vårat vardagsrum så visade jag inte så mycket bilder från det här hörnet. Saken är den att den stora tavlan är våran bild av världen med nålar på alla ställen vi har varit. Kartan är superhärlig. Älskar konceptet men underarbetet som jag gjorde bakom var och är fortfarande kasst. Alltså jag limmade med spraylim fast kartan som är en plansch från Gallerix men problemet är att underlaget jag hade var tvådelat och jag fäste inte de två delarna tillräckligt bra så mitt i hela tavlan gick en ful rand. Så snabbspola till nu.


Tavlan som jag hade var lite i största laget. Fungerade bra i gamla lägenheten där vi hade stora väggar men här i huset är väggarna små så en mindre tavla hade varit bättre. Jag köpte en ny ram på IKEA för länge sen men när jag var på Gallerix kunde jag inte hitta planschen i mindre upplaga. Suck. Så det här projektet blev liggande. Tills några tjejkompisar och jag var i Amsterdam. Då hittade jag denna fina plansch! Nackdelen är att den inte är uppdaterad. Så Sovjet och Jugoslavien är med på kartan men Makedonien och Ryssland är inte med... I alla fall. Den duger för att ha nålar i. Framförallt för att den har superhärliga färger. Så en hel skiva av sånt där mjukt väggmaterial och spraylim behövdes. Jag använde samma fästteknik på baksidan som jag beskrev här.

Klart. Alltså jag vet att den nu hänger för högt upp. Jag ser det. Jag vet att inte det är perfekt. Men eftersom det finns en ny plan för vardagsrummet så får det här duga så länge.



Rakt framifrån. Så fin karta. Jag undrar varför nya kartor skall ha så skrikiga färger. Eller svartvita. Eller utan länder alls. De här är en karta som jag gillar. Även om Security på Amsterdams flygplats kände att denna hoprullade plansch säkert innehöll en bomb och fick skannas en extra gång.


Så nu har vi börjat pricka kartan med alla länder vi besökt. Jag saknar fortfarande Sydamerika och södra Afrika. Mina är de gröna nålarna, T har de svarta, J har de blå och de röda är lille Es. Jag tycker nästan att killarnas nålar är roligare att sätta än mina egna.
Det var det första man kan göra med en överbliven ram. Så över till nästa projekt.


Så här behövde jag lite mer material. Rättare sagt tre ramar, fint papper, tre gosedjur (mina från IKEA), limpistol, sax och penna.


Rita av och klipp ut pappret i lagom stora bitar. Sätt dem framför glaset i ramarna och spänn fast. Jag lämnade glaset i mina ramar eftersom de var nyinköpta så att ramarna kan användas som vanligt när man tröttnat på detta projekt. Fast har du gamla ramar så använd hårt papper bakom. Beroende på storlek på ram så anpassa stabiliteten på baksidan.


Limma fast gosedjuren med limpistol och häng upp. Eller i mitt fall ge bort till rara kompis L som fick en supersöt liten gosse för några månader sen! För att jag vet att L inte är så vass på att få upp saker på väggarna så fäste jag commandstrips på baksidan så att de är lätta att sätta upp och lätta att ta ner när hon tröttnat. Fick en bild när hon satt upp dem ovanför lille Os säng och jag kan säga att det blev superfint!

Så det här var två projekt man kan göra med ramar som inte längre har glaset kvar.
Andra alternativ som man kan använda gamla ramar till är att göra brickor, hänga upp tomma på väggen (kan bli hur läckert som helst), spänna upp trådar och göra som ett spindelnät till Halloween om man firar det. Finns säkert en massa andra saker man kan göra som jag inte kan komma på just nu. Så. Kanske inte super-originella lösningar men jag måste säga att jag gillar båda mina små projekt.

Undrar ni fortfarande om planen för vardagsrummet? Det får ni vänta på. Jag har många andra projekt som har högre prioritet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar