söndag 6 december 2015

Stenlagd uteplats - Före/Efter

Så jag lovade lite mer före och efterbilder på uteplatsen. Vad är det man säger. Bättre sent än aldrig?

Nä, det blir inga foton där uteplatsen är pyntad än och vi ha inga fina utemöbler eller krukor eller annat pynt. Det får bli till våren. Vi har många planer kvar för våran stenlagda uteplats och nu på vintern är det ett utmärkt tillfälle att fundera genom och slutföra planera på papper. Fast jag vill ändå visa hur mycket vi faktiskt hann med den här sommaren och början av hösten.
Före
 Förra sommaren så fick vi ju färdigt vårat balkongräcke och den nya trappan ner till trädgården.

Före
 Jag provade mig på att lägga lite sten nedanför trappan men det var ju inte en slutgiltig plan. Det visste jag ju redan då men viktigare att ha något istället för grus/sand så det här var ett bra alternativ.

Efter
Nu ser det lite annorlunda när man tittar ner för trappan. Den kullersten som låg nedanför trappan flyttade jag på och så la jag om all sten igen. Gjorde en liten solfjäder variant nedanför trappan för att göra något lite extra. Tycker att det blev ok. Men jag skall låta bli att babbla en liten stund och bara visa lite före och efter bilder i rad.

Före
Efter
Före
Efter
Före
Efter
Före
Efter
Så jag kan säga så här. Jag är faktiskt väldigt stolta över vad vi har åstadkommit. VI fick hjälp med att gräva och det var ovärderligt. Annars hade vi inte kommit så här långt. Fast efter det så är det T och jag som gjort jobbet och T har helt klart varit lysande. Mycket mer noggrann än jag och mycket starkare.

Så nästa sommar skall vi njuta av den här uteplatsen. Det kommer stå ett bord här någonstans och längst upp i bilden ovan kommer vi bygga ett utekök. Lite lampor och en fin gräsmatta, en buske med taggfria björnbär skall vi också få till är det tänkt.

Och så behöver vi måla om grunden så att den matchar våra fina nymålade fönster.

En sak till som jag bör nämna. När vi fick all grus så körde lastbilen ner en del av våran häck mot grannen. Så när högarna var borta från våran uppfart så behövde vi ta hand om våran häck.

Jag transplanterade lite plantor från andra delar av häcken hit. Jag vet inte om det kommer klara sig men det kan vara värt ett försök. Om det inte tar sig till sommaren så får vi köpa lite nya plantor och sätta här. Ny jord kanske också kan behövas. Fast fungerar det så är det ju lysande och ingen kostnad. Sånt gillar jag. Så varsågod. Hoppas att ni gillade lite före och efter bilder. Även om det inte var de riktigt flådiga bilderna. Fast om man tänker efter så är jag inte lysande på flådiga bilder. Ok. Uteköket behöver en klar plan. Skall fundera på det nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar