måndag 25 januari 2016

En puff till

 För många år sen, när min käre systerson M var lite yngre, så fick han en puff av mig att ha i sitt rum. Den har använts länge men har nu vilat på syrrans vind tills jag frågade om de hade den kvar och om jag kunde få låna den till våra killar ett tag. Hon var nog glad att slippa förvara den så jag fick låna den. Som bilden ovan skvallrar så saknar den en del av sin forna fyllighet. Jag vet inte om det är så att den någon gång har läckt eller om tyget tänjts ut eller om flörtkulorna (eller vad det nu är i) har sjunkit ihop. Resultatet är i alla fall ingen rolig skön fluffig go kudde för killarna.  

Så jag funderade lite och formade kudden lite. Om jag kunde få ner den i ett annat tyg och forma om den stå tror jag nog att den skulle kunna fungera. Jag rotade lite i mina gömmor och hittade lite tyg som jag använde när jag klädde om fåtöljen som vi nu har i vårat sovrum. Sen hade jag kvar lite av det vita tyget som satt på kuddarna i våran soffa innan vissa av dem slitits ut fullständigt. Så det var inte en komplett uppsättning vitt tyg till soffan. Hade jag haft det så hade jag inte haft gröna soffor i vardagsrummet nu. 

 Beväpnad med dessa två tyger kunde jag göra två rundlar av det vita tyget för botten och toppen av puffen och det gröna tyget räckte för att göra sidorna. Det man bör tänka på att rundlarna är större än sidorna när man syr ihop den till en "tub". 

 Så resultatet är en väldigt stabil rund fotpall/sittpuff. Det går inte att ligga i och få stöd för nacken för att kunna titta på TV eller spela spel men för att sitta på funkar den lysande. Ha bakom ryggen när man spelar spel på mattan så fungerar den utmärkt också. Jag är inte säker på att den får vara kvar i sin nuvarande form. Faktum är att vi inte har något behov av någon mer fotpall eller sittpuff i vårat vardagsrum. Vi hade behövt något att halvligga i på golvet och det här är inte den. Så vi får se vad som händer framöver.

  Så för den nyfikne. Hur gjorde jag denna fotpall/sittpuff?

  1. Rota fram tyg ur gömmorna.
  2. Klipp till om det behövs och sy ihop en rund tub av tyg. 
  3. Klipp till två rundlar som skall bilda botten och toppen. 
  4. Nåla fast topp-delen med tuben och sy ihop. Avig mot avigsida. 
  5. Vänd "påsen" så att rätt sida kommer ut och lägg en till söm runt kanten så att du förstärker sömmen. Du kan skippa det också men det ger en lite mer "färdigt" utseende
  6. Sätt ner saccosäcken i "påsen" och se så att det passar (se tredje bilden)
  7. Ta ut och sicksacka kanterna på både den andra rundeln och kanten på "påsen". Dvs om du inte har sicksackat runt alla kanter redan, då kan du skippa det nu. Det beror på hur lat man är. Jag är superlat.
  8. Nåla fast rundeln på påsen med nedvikta sidor och saccosäcken inuti. 
  9. Sy för hand runt hela kanten. Det går väl säkert om man inte gör en så fylld pall som jag att sy detta också på maskin men det tog inte så lång tid att sy runt för hand heller. 
  10. Klart

(Om du undrar om den andra storpepitarutiga fotpallen som finns med i bilden ovan så skrev jag om den här. )
VARNING VARNING VARNING
Saccosäcken är ju fortfarande helt intakt inuti min sittpuff. Försök inte att ta ut innehållet i en saccosäck. Det vill säga om du inte älskar att städa och gillar att skrika hysteriskt och få panik för att det är helt omöjligt att få in de där små kulorna i något alls när de väl rymt. Och de fastnar! På fingrarna och kläder och mattor och på allt! Det går inte att samla ihop för det bara fastnar.  Det här har hänt i verkliga livet. Det är ingen vacker syn. Kom inte och säg att jag inte varnade dig. Skulle du nu få för dig att inte lyda detta så är dammsugare det som fungerar. Låt saccosäcken vara intakt. ALLTID. 

Så. Ett litet projekt. Den ser bra ut. Även om det inte var riktigt det här vi behövde. Jag funderar på att göra om den men mycket lägre och lite mer barbapappig  i formen. Fast jag sitter i soffan nu och har den som fotpall och jag kan säga att den är VÄLDIGT bekväm. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar