lördag 9 januari 2016

Taket i hallen

Ok. Världens tråkigaste inlägg men vilken skillnad det har gjort för våran hall!
 Vet inte om jag har skrivit om vårat krackelerade tak förut? Kanske, kanske inte. Det är inget som jag är så superstolt över och som gör mig rätt deprimerad när jag kommer hem.
 
 För så här såg det ut precis innanför dörren. Det är taket direkt utanför toaletten och vi har inte fixat med det alls sen vi flyttade in och jag kan inte tänka mig att det blivit målat de senaste 30 åren. Så med vårat duschande så har väl lite väl mycket ånga sluppit ut i hallen och takfärgen har helt enkelt inte orkat hålla emot.

 Så vad gör normala folk en ledig onsdag om inte river ner målarfärg från taket? Antagligen roligare saker för de här tillhör nog kategorin jättetrist jobb.
 Så vi såg ju att det var lite logik i där färgen släppt och det var i skarvarna och vid spikarna som håller uppe innetaket. Vi frågade i färgaffären (Flügger nere i Kungsbacka. Så bra människor som jobbar där!) om hur vi skulle göra. Förslaget var att spackla, slipa, spackla, slipa och sätta upp papp med tapetlim och sen måla. Så vi köpte färg och tunn papp för ändamålet. Fördelen att man kan köpa sån papp på meter.

 Så lite nattjobb med att spackla igen allt. Vänta. Slipa och spackla igen. Och sen ytterligare vänta och sen slipa mer.

 Och bilden ovan är resultatet efter två omgångar med spackel och slipning och ärligt när vi tittade på det så tyckte vi att det var tillräckligt bra. Alltså det är inte helt perfekt som en målare skulle gjort det men tillräckligt bra för att bli fullt dugligt. Så vi beslutade oss för att bara måla över taket.

Efter två lager med färg så blev det så bra som vi kan önska oss. Så en ledig onsdag och två kvällar så blev det här resultatet. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med att ha ett helt och fint tak som möte oss när vi kommer hem nu.

Ett helt fint tak inspirerade mig till att plocka i ordning på vårat skoskåp också.
Så det här är så det ser ut nu. Bara vita saker och blomman som jag fick från syster V när vi flyttade in. Den trivs fortfarande här och pryder sin plats.

 Så. Ett uppdaterat tak och nu känns det mycket bättre att komma hem! Njuter av detta nu för det här är en sån där sak som det kommer ta en vecka och sen har jag glömt av att vi inte alltid har haft ett helt fint tak i hallen. Den uppmärksamme ser kanske att vi inte längre har så jättegrön vägg i vårat vardagsrum. Japp. När vi målade taket i hallen var det lika bra att ta taket i vardagsrummet också och i samma veva ta väggarna med. Så kan det gå. Skriver om det snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar