måndag 4 januari 2016

Vardagsrum - fortsättning följer

Så här är det. Jag är inte nöjd med vårat vardagsrum. Det finns många problem med detta rum.

  1.  TVn borde hänga på väggen
  2. Tavlorna ovanför TVn är inte i sync med TVn. Det ser inte bra ut.
  3. Stringhyllorna hänger för långt upp och kanske inte riktigt passar här
  4. Färgen på väggarna är lite för gröna. Jag vill ha något mildare och dovare men ändå grönt så som Ts föräldrars bibliotek på Gotland
  5. Lampan i taket är för liten och bör flytta upp utanför killarnas rum på ovanvåningen så jag kan plocka ner tutte-lampan som hänger där
  6. Jag gillar inte den bristfälliga belysningen. Fyra lampor är för lite!
  7. Den vitgröna tavlan som jag gjort är inte något jag vill ha kvar här inne
  8. Soffan. Den rutiga gröna soffan som vi haft för länge och som sedan länge passerat sitt bäst före datum är vi så trötta på! Om den tar med sig fåtöljen ut genom dörren så kommer inte jag gråta när de försvinner
  9. Mattan. Jag gillar att den är ljus och den har varit supermjuk och mysig men den har också passerat sitt bäst före datum. Den är inte så mysig längre och skulle behöva tvättas men jag vill helst skaffa mig en ny matta helt och hållet

Så. Finns det något jag gillar med vårat vardagsrum?
Jo. Det finns en hel del som jag faktiskt gillar.


  1. Jag gillar våra fotpallar. Jag gillar tanken på fotpall och jag vill gärna ha kvar förvaringen som vi har i den ena. Men fötterna på båda pallarna lämnar en del att önska.
  2. Jag gillar lampan i förgrunden i bilden ovan. Den har en stil jag gillar och ljuset i den är härligt varm-gult
  3. Jag gillar stringhyllorna men inte hur jag hängt upp dem
  4. Jag gillra vårat fina trägolv!
  5. Jag gillar att vi har mycket gröna växter och jag gillar att de alla är i vita krukor
  6. Jag gillar att vi har så mycket fönster
  7. Jag gillar storleken på TVn men hade gärna sett den hängande på väggen
  8. Jag gillar att vi har tavlor på våran familj här
  9. Jag gillar radioskåpet och den nya världskartan som jag fixade här
Så varför punktar jag upp detta nu? Skulle inte jag fixa med vårat sovrum och killarnas rum på övervåningen? Helt riktigt och totalt korrekt! Men där har jag redan en plan. Här saknas plan och struktur. Jag har lite element som kanske skulle kunna resultera i någon typ av plan. Så det känns som att det är dags att planera och jag tänkte prova något som jag inte provat förut. En riktig inredningsdesigner och se om hen kan ge mig lite nya idéer för det här rummet. 

Så jag tänkte prova Mios gratistjänst. Får se hur det går. De har en gratistimme i butik där de hjälper till med ett rum som man vill ha hjälp med att inreda. Eftersom vi nog har hittat soffan vi vill ha hos dem så känns det rätt ok att utnyttja den här tjänsten för att se om jag kan få några nya infallsvinklar på det här rummet.

Eden
Soffan vi har tänkt är den här från Mio. Eden heter den. Men vi skall ha tvåsits med en hörndel och ett öppet avslut. Tyget ovan är det som vi lutar åt mest även om det kanske är i ljusaste laget. 
Färgen på väggarna är nog den här: 
Det är den som finns i ett bibliotek på Gotland. Eller de nya ägarna till huset kanske målar över den? Ja ja må så vara. Det lär nog bli något liknande i vårat vardagsrum. 
Sen vill ju T ha en fåtölj. Helst en snurrvariant. 
Vi har väl kanske enats om att den här från IKEA kan kanske vara ok att ha här inne.
TIRUP Snurrfåtölj IKEA Mjukt, slitstarkt och lättskött läder som är praktiskt för barnfamiljen. Du sitter bekvämt tack vare den extra breda sitsen.
Sen skulle jag vilja ha en matta med färg. Ganska mycket färg och gärna en äkta matta av något slag. Färger är jag lite diffus på men funderar på något i den här riktningen kanske?
Jannike
Som kanske märks. Jag har inte alla planer klara. Jag vet inte. Jag skulle kanske behöva någon att bolla lite idéer med och som faktiskt är intresserad. Någon som har några idéer? Jag kommer ta en sån där rådgivning på Mio också fast har du någon idé som du skulle vilja ge mig så lämna en kommentar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar