fredag 22 januari 2016

Vardagsrum - hur många lösningar kan det finnas?

Så för er som inte bor på Västkusten i Sverige så kanske ni inte är medvetna om att det har snöat kopiösa mängder här men det har det gjort. Eftersom vi här inte är så vana vid snö så blir det så kallat snökaos så fort det kommer snö. Så jag trodde inte att min träff med inredare på Mio skulle bli av i tisdags och det stämde fast inte för att det snöade utan för att hon var sjuk.

Så istället så har T och jag funderat och vridit och vänt på hur vi skall lösa det här med vad vi skall ha vart i vårat vardagsrum. Jag tog ett tips från KomIn Podden för att försöka hjälpa oss att tänka. Tanken är att i stället för att flytta möbler live vilket är rätt tungt och jobbigt så målar man en bild av rummet efter valfri skala och sen målar man möbler som man tänkt placera i utrymmet enligt samma skala som man målat rummet.

 Vårat vardagsrum var nästan i storleken som ett A4papper i den skalan jag valde och möblerna ligger bredvid. När jag fotade så insåg jag att detta kommer synas uruselt när jag skriver om den här processen så jag använde mig av det visuella hjälpmedlet färg.
 Med hjälp av några av killarnas kritor så kan ni nu kanske se en tresitssoffa (blå), en två och en halvsitssoffa (röd), en fåtölj (brun), en tvåsitssoffa (gul), en snurrfåtölj (brun med lite vitt i hörnen), en hörnsoffa med öppet avslut (grön) och en lila TV. För säga vad man vill. Vi tittar på TV i vårat vardagsrum. Jag bloggar och vi har våra IPADs här också men mest tittar vi på TV eller leker på mattan med killarna. TVn är ändå oftast på även om jag önskar att det inte var så. TVn vill vi ha här även om det inte är världens sexigaste pryl och vi vill kunna titta på den. Den skall dessutom bli vägghängd. Japp. Så lirar vi.

 Kommer ni ihåg Ts krav på fåtölj? Japp. Den försöker jag också jobba med. Så därför finns det både en fåtölj och en snurrfåtölj bland mina pappersmöbler. Ibland får båda plats i planlösningen som ovan fast den lösningen känns som väldigt mycket sittplats och väldigt lite yta. Soffa med vardagsrum och inte tvärt om som vi nog helst vill ha det.

Orientering. Alltså övre delen av pappret är fönsterväggen längst bort i bilden ovan. Så fotot ovan är taget från dubbeldörrarna in till köket som är nedre delen av pappret. Alla med på banan? Ok.

 Sen är det bara att sätta igång och flytta runt möbler. Superlätt. Lösningen ovan. Möbler upptryckta längst väggen. Mycket luft men ängslig lösning och väldigt tomt.

 Kanske ni undrar varför jag började med denna aktivitet. Vi skulle ju ha en hörnsoffa. Jag var rätt övertygad om det. Fast saken är den att man alltid kan ändra sig. Som med färg i vardagsrummet. Nej vi skall inte ändra från den perfekta färgen som vi nu har hittat utan från färgen vi hade innan som inte var prefekt.

 När jag klämde på det och försökte få ihop en lösning med en hörnsoffa så fastnade jag ganska mycket. Så jag försökte med soffa istället. Som ovan. En tresitssoffa, en tvåsitssoffa och en fåtölj. TVn i centrum. Mysigt och ombonat men väldigt mycket möbler på liten yta. Ganska mycket slöseri av plats kanske?
Så kanske lite mindre soffor och igen prova att gömma TVn bakom dörren in till köket? Hm. Kan kanske funka fast fåtöljen i det här hemmet kommer alltid. Och då menar jag ALLTID stå vänd mot TVn. Inget undantag existerar. Och då hamnar 2.5 soffan bakom fåtöljen. Känns lite skumt. Kan fungera med en snurrfåtölj.

Här är en lösning som jag tycker är rät bra men som T ratade med en gång. För mycket fokus på TVn. När jag förklarade att jag kunde dölja TVn bakom stringhyllor så var han mer positiv. När jag började prata om två soffor så var T helt OK med att inte ha en fåtölj! VA? Du sa vad? Vad kom detta ifrån? Alltså. Behövs en förklaring och den fick jag. Det är inte så mycket en fåtölj som möjligheten att inte sitta med övriga familjen. Så där fick jag. Min käre make vill inte sitta i soffan med mig. Toppen. Då kan jag ligga i soffan och så kan han få ha antingen en annan soffa eller fåtölj. Perfekt. Vad som inte är perfekt är hur vi skall ha möblerna. Eller ens vilken typ av soffa eller soffor. Vi är helt vilse. Kanske inte i pannkakan för Storpotätan gör ingen glad men i vårat vardagsrum. Jag hoppas att jag kan boka om tiden med inredaren så att vi kanske kan få lite nya infallsvinklar. Idéer från er som kanske läser detta?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar