fredag 15 januari 2016

Vardagsrummet - 50 nyanser av grönt....

Har ni någonsin funderat på grönt? Färgen. Den jobbigaste färgen av alla. Hur svårt det är att hitta den perfekta gröna nyansen? Det är en så härlig färg när det blir rätt och så jobbig färg när det blir fel. Jag kanske inte har provat riktigt 50 nyanser men jag är nog upp emot 20+ vid det här laget om man räknar med sommarstugan, hallen i gammel-gamla lägenheten och vardagsrummet här i huset 1.0.

 Så jag har jobbat länge med färgen grön. Här är delar av min samling av provburkar i grönt. Jag tar grönt på allvar. Så jag har läst en massa tips på hur man väljer färg. Bland annat det här inlägget från Hildur Blad som har Fixa och Dona bloggen där hon diskutera hur man väljer en grå färg men samma princip gäller ju egentligen för vilken färg man än vill ha. Provburk på provburk har inhandlats. Det har jämförts med sidor på nätet. Ett helt uruselt tips för just grönt. Det funkar liksom inte med grönt på datorn kontra väggar hemma.

Så den färg som svärmor sa sig ha i sitt bibliotek på Gotland (Cooking Apple Green) kändes inte så kul på bilderna på nätet. För skarp. Jag antar att det faktisk inte är den färg som de har i biblioteket eller att datorn ställer till det eller så var det inte rätt färg för oss. Vem vet? I alla fall så är det bra att ha något att utgå ifrån. Så när man tror att man ungefär vet vad man vill ha så är absolut bästa tipset alla kategorier att köpa provburkar på vald färg. Välj då provburkar på det här sättet.

  1. Första burken är färgen du tror att du vill ha när du tittar på de pyttiga färgproverna i affären. (Färg nummer tre från vänster, Eco Hype. Flügger)
  2. Den andra färgen är två nyanser ljusare än färgen du vill ha för ofta väljer vi för mörka färger inomhus. (Färg två från vänster, HavreAx, Flügger)

Sen tar du hem och målar på minst två väggar i det rummet där du skall ha färgen och så har du färgen målad minst ett dygn (förslagsvis en dag då du är hemma. För du skall stirra på färgen morgon, middag och kväll) för att verkligen se färgen i alla tänkbara ljus.
Tips två. Skriv upp under med blyerts vilken färg som är vilken när du målat på väggen! Om du tror att du vet och kommer veta så har du antingen ett superminne eller så ljuger du för dig själv. Skriv upp. Och använd aldrig kulspetspenna eller bläckpenna! Bläck äter igenom alla lager med färg på samma sätt som kvisthål gör. Blyerts eller barnens kritor om det krisar.

Tips tre. Måla en liten fläck med färgen i burken på locket av burken. Detta underlättar när du vill använda provburkarna till annat vid ett senare tillfälle.

När du känt på färgen du har målat upp så har du antagligen en idé om vad du tyckte. I vårat fall var omdömet: Eco Hype- för mycket Piggelin. Havreax - för vit inget för oss. Det kan ju vara så att jag börjar bli lite bättre på att avgöra styrkan på färg så jag kanske inte längre behöver använda mitt första tips att välja två nyanser ljusare?

Så då är det tillbaka till måleributiken med vad du nu vet. Eftersom vi tyckte att Eco Hype var rätt ok i styrka men för mycket färg och vi ville ha mer svärta och mindre kulör kändes det som så frågade jag igen om hjälp och folk i färgbutiker måste vara födda med en ängels tålamod för killen tar igen fram alla färgproverna och går igenom (igen) hur jag skall tänka (de färger som jag valt ut på nätet på den här sidan) var alla, 1532, 2523 and 2533 etc..., för mörka och kulörstarka enligt proffset bakom disken.
Så hem kom istället 4514 (lägst till höger i bilden ovan) och 4524 (längst till vänster i bilden ovan).  Ja visst ser de grå/blå ut!!?!? Dator. Jag bara säger det. Detta är Flüggers färgkoder. Irriterande nog använder de både NCS och sitt eget lilla system men det borde kunna gå till en Flügger affär och fråga). 4524 var nyansen Eco Hype fast med mera svart och sen tog jag ytterligare en som har ännu lite mera svart (4514). Här tror jag man skall köra lite på känsla. Tror du att du kanske valt för mörkt? Eller för ljust? Eller fegar ut på färg?
Tips 4: kör alltid på två färger och det är för att du alltid har något att jämföra med och det är lättare att beskriva för någon annan då.

Om du fortfarande inte har hittat rätt så misströsta inte. Fundera på vad som är fel med de två nya färgerna. För mörk/ för ljus / för mycket kulör eller vad det nu kan vara och gå tillbaka till färgaffären igen. En provburk kostar och det kan tyckas irriterande att betala för en massa provburkar som man sen inte kan använda. Men det finns en massa kul som man kan göra med fel färgprover också. Som tavlor, måla ramar att ha i rummet för en ton i ton effekt, måla en möbel (lacka efteråt så går det bra att använda väggfärg på möbler) och en massa mer.

Den andra fördelen med att bita i det sura äpplet och betala för provburkar är att det är PEST att leva med fel grön färg. För all del. Vilken färg som helst som är fel. Pest. Verkligen. Saken är den om du väl har målat väggarna och bor med någon annan så lär den personen vägra att låta dig måla om hela rummet två veckor efter att det målades första gången för att du inte har rätt känsla. Två extra provburkar eller ett till två års missnöje? Valet är ditt!

Vi hade lite tur för med de här färgerna hade vi träffat rätt. Fast vi vacklade lite när vi precis målat upp färgfälten på väggarna. Färgerna var ju inte längre gröna utan grå! Det var ju inte grå väggar vi ville ha. Jag ville vid det här skedet börja gråta. Pest och pina. Inte nog med att vi inte kunde välja färg. Vårat vardagsrum såg ut som ovan i väntan på ny färg efter det att vi målat taket. Att fortsätta att ha ett vardagsrum som såg ut så här kändes inte kul!

I dagsljus och när färgen torkat så kände vi att vi nog faktiskt hamnat rätt bra i färgskalan i vårat rum. Den något mörkare nyansen (4514) kändes helt enkelt för grå med för mycket blått i sig för att vi skulle känna oss ok med den. Den andra färgen däremot hade mycket grått det erkänner jag och ganska mycket blått i sig fast också den mildaste skönaste nyans av grönt. Vilken färg! Vi är så toppennöjda! Färgen ändras under dagen. Den är grå ibland, grön ibland och blå ibland. En riktig kameleont-färg  men med mycket 60talskänsla! som verkligen känns rätt i vårat hus.

Så T åkte och handlade. Och här är resultatet på färgen! En liten sak. När jag började måla så hade jag nästan en hjärtattack för färgen som T köpt såg PRECIS ut som den mörkare färgen som vi ratat! Jag var övertygad om att vi köpt fel färg! Fast det var bara ett skrämselskott. Efter att ha målat färgen som vi köpt på fältet där jag provmålat med rätt kulör så var det ju samma färg fast det var en nervös väntan på att färgen skulle torka.

Så vardagsrummet befinner sig för tillfället i kaos så jag kommer inte visa en bild på hela rummet. Jag skall ju prova en inredare på Mio och se om jag kan få lite tips på hur jag skall fixa ordning resten av rummet och så skall vi ju ha en ny soffa också. Kul kul. Så jag får lämna er hängande med den här bilden på den ultimata gröna färgen, Flügger 4524!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar