måndag 22 februari 2016

Källartrappa målad!

Alltså en skadad armbåge och min typ av personlighet funkar inte riktigt bra ihop. Eftersom jag inte kunnat skriva och använda handen för datorer så har jag gått loss på allt annat.
Som till exempel våran källartrappa. Så här såg den ut när vi flyttade in. Jag målade väggarna och och hängde upp lite tavlor. Men trappstegen med sin plastmatta och träfronter fick vara kvar.

Så här har trappan sett ut länge nu och det är ju inte superkul. Alltså det är inget större fel på den. Det är en källartrappa och den fyller sitt syfte. Det går att gå upp och ner för den. Inga problem. 
Men så får jag problem med armbågen och börjar vanka omkring hemma. För mycket tid och för lite som jag faktiskt klarar av att göra. T hade tagit bort dörren till källaren för att den ofta är i vägen. Så jag såg trappan lite för ofta när jag försökte hitta något som jag kunde sysselsätta mig med utan att det gjorde alltför ont. 

 Så jag började pilla lite på trappan. Se om det gick att få bort den där plastmattan lätt och om det verkligen var så att trappan under är en likadan trappa som vi har upp till övervåningen i trä. Plastmattan gick att dra av. Fast den lämnade en massa ludd och lim efter sig. Så jag provade få bort hår/ludd och lim med hjälp av fönsterskrapan och det gick väl ganska bra.

 Fast allt försvann ju inte. Bilden ovan var resultatet efter någon timmes jobb massa lim kvar på trappsteget. Och man måste ju bara beundra färgvalet. Vem kommer på att ha en ill-orange trappa? Eller det kanske var anledningen till att han satte plastmatta över den? Under den orange färgen fanns en gråblå färg också. Kan ha varit grundfärg eller så var det originalfärgen. Det är inte helt lätt att veta.
 För att återgå till själva jobbet. Jag insåg att jag inte skulle kunna lösa den här trapprenoveringen själv så jag fixade ordning det första steget som jag hade gett mig på så att det skulle gå att vi skulle kunna gå upp och ner för trappan utan att lim fastnade i våra fötter och så lämnade jag det.
Tills T kom hem och såg vad jag hade gjort. En blick på trappan så kom frågan: Så vi skall renovera trappan i helgen? Ja, alltså vi hade inget planerat men jag hade heller inte tänkt att vi skulle renovera hela trappan.

Ts personlighet är ju inte så långt ifrån min egen och när man får använda verktyg som stor slipmaskin och får riva så nästan trivs han med att renovera. Ja, jag har världens bästa man!

När han gått loss och gjort grovjobbet så satte jag igång med pilleriet. Alltså att ta bort ludd från sättstegen och gå igenom alla hörn och ta fönsterskrapan lite extra för att jämna till där den stora slipmaskinen inte riktigt kommit åt. Sen gå över alla trappsteg och sättsteg med sandpapper.

Alltså vi har inte slipat bort allt klister från trappstegen. Enligt konstens alla regler så skall man ta bort allt sånt. Fast det är en källartrappa. Skulle limmet lossna så får vi väl slipa till och måla om igen. Världen går inte under för det. Dessutom så fastnar limmet/klistret i slipmaskinen så det är inte helt kul att försöka få bort det. Skulle ni vilja ge er på detta själva och vill ta bort allt så är fönsterskrapa det absolut bästa verktyget. Byt blad ofta och ha full styrka i båda armarna så går det att slita bort allt. Om man vill...
När vi hade ett hyfsat jämt resultat så tog jag byggfog och snyggade till i hörnen och under planstegen. Sen var det dags att måla.

Det behövdes tre lager med gosig, tjock, bra kvalitet golvfärg. Skall man göra ett sånt här fuskjobb så bör man köpa en burk med grundfärg/häftgrund. Hade jag köpt det så hade jag nog bara behövt två lager med färg. Så kan det vara. Dumsnål. 


 Efter tre lager färg så var trappan klar. Vit och fin. Och jag kan ju inte låta bli att lägga till några före och efterbilder för jag är så nöjd med våran nya gamla trappa!

Före
Efter
Före
Efter
Om ni undrar om det inte är jobbigt att hålla rent en vit trappa eftersom all smuts och damm syns ju på vitt. Jag kan bara säga: Ja, fullkomligt sant. Allt syns. Jag går och småplockar i trappan varje gång jag går upp eller ner. 
Om ni undrar på vad det är i ramarna på väggen så är det lite vattenfärgskonst som jag har gjort. Det tog typ tio minuter med pojkarnas vattenfärger. 
Sen var det ju det där med guld som jag lovat E som verkligen inte gillar den vita trappan utan vill ha tillbaka guldet som fanns i plastmattan. Får se hur jag kan lösa det. Fast för nu kan jag bara säga KLART!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar