torsdag 18 februari 2016

Mer vardagsrum

Äntligen av med gips. Kan använda båda händerna så nu kan jag börja blogg-babbla igen. Gör fortfarande ont i armbågen och jag kan varken böja den helt eller räta ut den helt. Fast jag kan använda handen! Det gör i och för sig också lite ont fast överkomligt. Så jag tänkte visa lite var jag har gjort längst in i det vänstra hörnet av vårat vardagsrum.

Så vi har ju målat vardagsrummet och beställt en ny soffa. Vi valde att gå med en hörnsoffa. Apropås beställa soffa så tänkte jag berätta lite till om det här med inredningshjälpen som Mio erbjuder i några av sina butiker (eller det kanske är alla?) i alla fall så tog jag en gratistimme med en inredare. Det hela började riktigt bra. Inredaren hörde av sig och fick en massa information från mig i mailform. Mått på rummet och vad jag var ute efter så det kändes riktigt bra inför besöket. Tyvärr så blev den här timmen inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Alls.

Alltså. Vi har världens pyttigaste vardagsrum. Det är inte så att vi får plats med så mycket möbler och vi har redan en hel del möbler som jag är väldigt nöjd med (inte soffan då...). Ändå ville hon sälja på mig ett soffbord (som jag skrivit att vi INTE ville ha). En TVmöbel (när jag skrev att vi skulle vägghänga TVn) och ett vitrinskåp! Hur i hela världen skulle vi få plats med det? Tillsammans men en hörnsoffa och en fåtölj? Nä. Det fungerar ju inte alls. Här hade jag tappat förtroendet för inredaren ganska kraftigt.

När vi kommit överens om soffa (som jag senare ändrade storleken på. Den storlek som hon föreslog hade ätit upp hela rummet) så ville jag gå över till att diskutera matta, lampor och piffing som var det som jag var intresserad av att få hjälp med. Här fick vi förslag på en riktigt fin matta som jag tror kommer fungera jättebra. Lampförslagen som hon kom med var... kanske inte helt i min smak. Jag försökte påvisa vad jag var ute efter men jag tror inte att hon riktigt förstod? Det slutade med att jag köpte de två lampor som jag tittat ut innan.

Så här är det. Vi har en budget för vårat vardagsrum. Jag hade ganska mycket pengar att spendera inne på Mio på lampor, kuddar, plädar, småförvaring och detaljer. Saken var den att det blev inget med det och det beror på att jag inte fick någon hjälp med att matcha såna här saker av inredaren. Det var lite det som jag hade hoppats på. Att få ett koncept. Alltså om jag har sagt en soffa med två olika tygförslag. Och är ute efter piffing så förväntar jag mig att få matta, kudde, gardin, lampor och smådetaljer som kan matcha eftersom det borde vara ganska uppenbart att det inte skulle kunna gå att klämma in så mycket mer möbler i vårat vardagsrum. Lägg upp kuddar och kanske en pläd i en soffa med mitt valda tyg på förhand. Visa på några olika varianter. Jag hade köpt det! Att nämna att man bör gruppera småsaker och att lila kanske skulle kunna vara snyggt till väggarna är liksom inte tillräckligt. Kanske är för att jag har Sarah Beeny's inställning till lila?

Jag är glad för förslaget på matta. Det kommer bli bra och inredaren var supertrevlig och timmen var gratis. Fast så mycket mer än det fick jag inte ut av detta. Så jag har spenderat mina pengar på annat håll. Bland annat på IKEA.
Jag köpte de här lådorna på IKEA. De finns inte med på ikea.se men de är väldigt praktiska. På väggen bredvid hänger den supersnygga Ray från Mio. Jag bara älskar den här vägghängda lampan.

 Tanken är ju att hörnet på våran blivande hörnsoffa kommer vara här i det här hörnet. Så vi kommer behöva belysning här. Golvlampa fungerar inte så en vägghängd variant kommer vara toppen, tror jag.

 Så när jag skruvat ihop lådorna så funderade jag på placeringen av dem. Jag antar att det finns en massa olika sätt att fundera ut en bra lösning. Jag körde den visuella och kände mig fram med lådorna på golvet. Jag valde två på ena väggen och tre på den andra.

 Sen fyllde jag hyllorna med lite böcker och prydnadssaker. Nu är det ju så att jag inte har så mycket prydnadssaker så jag tog vad jag hade. Stenar, kottar och pinnar. Och den supersnygga vita igelkotten som E har gjort på förskolan.

 På IKEA investerade jag också i två krukor med murgröna. En av växten sköljde jag av rötterna på och petade ner det mesta av den i en flaska med lite vatten i botten. Jag har spridit ut murgröna i hela hemmet nu känns det som. Jag borde ha nöjt mig med en kruka. Det hade varit fullt tillräckligt.

 Lampan. Så snygg. Så det var ett långt babblande inlägg. Det tog ett tag att skriva detta inlägg men nu är det klart. Ett hörn av vårat vardagsrum är klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar