söndag 28 februari 2016

Soffkuddar

Det finns hur många fina kuddar som helst och nackdelen är att kuddar kan kosta hur mycket som helst också. Om man som jag gillar att förändra och göra det ofta så kan det bli lite dyrt med nya kuddar. Framförallt när man blir tvingad att köpa hela kudden inklusive innerkudden bara för att man hittat det ultimata mönstret på kudde.

Så för att inte bli ruinerad på nya fina kuddar till soffan så tänkte jag visa på ett budgettips. Och det är verkligen budget.
Jag var på Holmens Marknad. En loppis inne i Göteborg som kan ha lite roliga saker. Har hittat mycket användbart där. Den här gången så letade jag efter roliga tyger som skulle kunna bli kuddar i våran nya soffa. Jag tror på aprikos färg till våren. Jag struntar i att alla tyckare tror på blått och rosa. Jag vill ha aprikos. Så enkelt är det. Så på Holmens letade jag och hittade tre dukar (den randiga  i bakgrunden (40 kr), den aprikosa med rosa och orange kant (10 kr) och den rutiga med aprikos, grön och gråa rutor (30 kr)) och så hittade jag en gardinlängd i brunt med blommor på (40kr). De ljust aprikosa är sex st bomullsservetter (20 kr).

Jag började med bomullservetterna och tänkte göra en kuvertkudde. Det var ett totalt misslyckande. Kudden blev hemskt ful och det blev inget bra alls. Mycket beroende på att tyget var för mjukt och sladdrigt och innerkudden som jag satte i var för stor. Det blev så illa att jag inte ens fotade den när det var klart. Nix och nej. Det gick inte.

Så för övriga kuddar som jag skulle göra så återgick jag till den enklaste av alla modeller på kudde. Det här är den absolut bästa modellen om du inte är helt vass på symaskin eller om du vill ha ett supersnabbt resultat.  Om du gör det här från dukar eller gardiner som redan har sydda kanter så krävs det bara två raksömmar. Det är allt! Hur lätt är inte det? Lättare än att trä symaskinen faktiskt. Om du inte har sydda kanter eller behöver korta tyget på längden så krävs det en eller två sömmar till. Så max fyra sömmar allt som allt. Och det tar en halvtimme att göra. Max. Jag gjorde två kuddfodral plus fotade på trettio minuter.

1. Tyget klipper du till. Tyget skall räcka runt kudden och en halv sida extra.
2. Vik tyget två gånger då skall det finnas tillräckligt så att det går omlott på baksidan men inte mer än över halva kudden. Om det är mer så klipp av tyget. 
3. Första sömmen är alltså där du klippt av tyget på längden. Har du inte behövt klippa tyget på längden så behöver du inte sy om du använt en gammal duk. Sömmen som finns i duken redan duger bra. 
 4. Lägg tyget om lott. Den med avigsidan ut och den sidan du vill ha synlig skall ligga innerst. I mitt fall så fanns det en liten brodyr i ena hörnet som jag ville ha synlig så den ligger innerst för mig
 5. Det här är det viktigaste steget. Det är att du inte bara skall sy rakt över tyget. För då kommer det glappa lite bak när du sätter i kudden så ta två nålar och så drar du ut ändarna på tyget på båda sidor som jag gjort ovan. 
6. Sen syr du ihop båda sidorna av kudden. 

När du har sytt klart båda sidorna så kan du vränga kuddfodralet så att det är åt rätt håll och trä i en kudde på samma sätt som ett örngott. Enda skillnaden här är att du har delningen på mitten bak på kudden och på örngott har det i sidan.

Så här blev kudden när den var klar. 

På den här kudden när man tittar på baksidan så kan man se att det drar lite där öppningen i kudden är. Det gör att kudden ser snygg ut. Den får rätt bulliga utseende som man vill åt så det här är positivt.

 Den minsta tiokronorsduken blev den här minikudden. Här har jag valt att ha öppningen som en dekoration på framsidan av kudden. Det är ju en smaksak. Jag kan vända på kudden också när jag tröttnar.
Så för det ringa priset av 140 kronor och några timmars jobb så fick jag fem stycken nya unika kuddar till våran soffa. Jag längtar efter våran nya soffa så jag slipper ha en filt över soffan. Jag kanske kan byta till de andra gröna tyget från Bemz som jag har i mina gömmor så länge? Det kanske fungerar bättre än det grönrutiga tyget? Hmmmm tåls att funderas på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar