tisdag 29 mars 2016

Frostade vaser

 Jag är lyckligt lottad att ha en systerdotter som älskar pyssel. Så när hon kommer och hälsar på så försöker jag få till några projekt som legat på lut i väntan på rätt tid. Det här som jag skall skriva om nu är ett sådant projekt. Jag är absolut inte den första som gör det här och jag hoppas inte att jag blir den sista heller för det är rätt kul.

 Supersimpelt. Diska några vaser eller flaskor eller vad du har hemma och vill göra detta med. Fäst en påse i överkant där du inte vill ha frostning. På nedre delen så trär du på gummiband som kommer bli till ränder i det frostade.

Så här såg de ut innan det var dags att frosta. Jag hade en gammal spray med frostfärg som jag köpte för en evighet sen på Claes Ohlsson.  Lämpligt är att spraya utomhus eller i garage eller annat ställe än inne. Jag valde garaget. Sprayade tre-fyra gånger innan det kändes riktigt bra. Sen råkade jag glömma av dem för man skall ta bort gummibanden innan frostningen torkat helt. Det missade jag.

 Så mina ränder är inte perfekta. Det kan hända att e inte blivit det ändå men det hade varit kul att se skillnaden. Så det kan hända att jag kanske frostar lite mer flaskor framöver. Vi får se.

 Fördelen för att frosta så här i nederkant på vaser och flaskor är att rötter inte behöver synas så jättemycket vilket jag tycker är bra.  Vaserna hamnade lite runt omkring. Flaskan på toaletten.

Där den har sällskap av ett doftljus och en annan flaska. Jag har gått lite bananas på murgröna så det finns ÖVERALLT här hemma just nu. Så kan det var ibland.

 Den stora vasen hamnade på köksbordet där den håller vårat påskris. Jag måste säga att jag gillar att slippa se nedre delen på kvistarna. Frostat och klart. Om ni undrar så hjälptes vi åt att måla fejkäggen i riset också. Dags att ta ner riset. Påsken är slut men frostningen består. Tulpaner istället för påskris? Det kan nog funka....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar