tisdag 22 mars 2016

Hallen - ny förvaring

Vi har ju världens minsta hall och vi har ju gjort en hel del uppdateringar där för att få ordning på förvaring. Vi har fixat med ett skoskåp, en skohylla, en låda för mössor en påse för killarnas vantar och mössor på deras krokar i hallen. Ja. Vi försöker få till det. Det är inte helt lätt.

 
Nu när våren kommer går det ju lättare. Inte riktigt lika många mössor behövs och inte riktigt lika tjocka jackor och overaller. Fast nästa vinter så kommer ju problemet tillbaka med alla varma kläder som skall förvaras och då är killarna större och större kläder behövs.

Så skostället tillsammans med skoskåpet fungerar. Det vill säga om vi hade varit en aning bättre på att bära ner skor som inte är i säsong ner till källaren. Det kanske inte alltid händer så flitigt.
Problemet är den lilla påsen med killarnas mössor och vantar och krokarna för killarnas jackor som är en aning för få. Så för att få ordning på det så funderade jag på lite olika alternativ.

 Det blev två hyllor från IKEA som gå omlott. Då kan de ha overaller på den högre upp och jackor lägre ner. Jag var tvungen att ta ner hyllan och de gamla krokarna (som nu har fått ett nytt hem i lekrummet) och sen fick jag spackla, slipa och måla över ojämnheterna och snygga till färgen.

 Jag höjde också upp nyckelskåpet och våra små fågelbon. Sen var det bara att hänga upp krokarna. En sak med de här Tjusig krokarna från IKEA. I paketet så finns krokar/hängen för att kunna hänga krokarna över en dörr. Jag gillar ju inte slöseri så jag tänkte att jag kunde lösa det här med mössor och vantar problemet också.

 Så jag fixade varsin förvaring för killarnas vantar och mössor ovanför skostället. Jag använde två tygpåsar som jag fått från en kurs som jag gick för något år sedan. Det var fint, slitstarkt tyg i påsarna men det stora trycket med företagets hemsida på ena sidan påsen var inte så kul så jag har aldrig använt dem.
För det här projektet så ville jag ha lite mindre påsar så jag minskade omfånget på påsen så jag kunde klippa bort företagsreklamen och sen klippte jag bort handtagen och vek ner en kant som jag sydde fast.

 Sen fäste jag ena av fästena i väggen och gjorde två hål i påsen i nedvikningen. Sen trädde jag upp ena sidan på fästet i väggen. Satte det andra fästet på plats i hålet på andra sidan av påsen och så skruvade jag det på plats när det satt fäst i påsen så att bakkanten skulle bli så sträckt som möjligt.  I bilden ovan så kan man se fästena som sitter i väggen. Det är inget som syns om man inte kryper riktigt nära. Tyget täcker dem ganska bra.

Så här ser man nedvikningen. Jag har fäst fast nedvikningen med en söm så att inte hållarna skall kunna krypa fram utan att de håller sig på plats även om killarna rotar runt i sina påsar dagligen. Man kan göra mycket mer med den här lösningen. Jag tänkte på att sätta namn eller bokstav på påsarna, sy en dekorsöm runt nedvikningen, brodera en mössa på eller något annat. Det hela slutade med att jag valde att behålla påsarna bara svarta. Killarna bestämde vem som skulle ha vilken påse så det problemet var snabblöst. Nu är det enkelt för dem att hitta sina saker på morgonen. Allt som underlättar morgonrutinen är en fördel. Snart är det vår på riktigt och då får vi se om användningen av dessa påsar ändras något. Vi kanske har killarnas solglasögon och kepsar i dem istället. Solskyddsfaktor, myggmedel, mina sjalar och annat kan få bo här i. Så att de blir kvar även i sommar är nog rätt givet. Innehållet dock kommer nog vara annat. Eller så kanske killarnas mössor och vantar blir kvar. Jag är ju inte helt lysande på att lyfta bort skor från skoskåpet. Den ovanan kanske sprider sig... Bara framtiden vet. Jag är i alla fall nöjd med både krokar och påsar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar