torsdag 17 mars 2016

Keramiknoshörning och några andra djur


Vad tycker ni om denna lilla godingen! Visst är han fin! Jag har lite suktat efter roliga keramikdjur men de är inte så lätta att hitta! Så jag har letat men inte hittat något som tilltalat mig och som funkat för min plånbok. Så under en längre tid har jag odlat en liten plan. Det finns ju sprayfärg. Så låt oss gå tillbaka till originalet till min lilla falska keramiknoshörning. För nä. Den är inte av keramik.

Här är originalet. En grå noshörning inköpt för 80 kronor på BR Leksaker inne i Nordstan. Japp. Den är i plast och köpt i en leksaksbutik. Jag hade gärna köpt en flodhäst som jag tycker är lite coolare men den som fanns gapade stort och jag kunde inte riktigt få ihop det gapet i vitt. Det blev liksom inte bra i huvudet så noshörning fick det bli. Men don efter person. Välj vilket djur ni vill. Funkar för alla. Spraymåla med vit blank målarfärg tills den är fin och vit. Många lager blir det. Hav tålamod! Det är många sidor och man måste vända på den och det måste torka emellan. Låt det ta lite tid. 

För resultatet blir så fint! Jag måste säga att jag gillar verkligen min lilla vita porslinsnoshörning! En annan fördel är att det gör absolut inget om mina små monster vill leka med den. Det är plast och håller för deras lekar. Hade det varit min syster som ville leka med den så hade det nog blivit nej. Hon tuggade sönder alla mina plastdjur när vi var små. Benen var tydligen godast. Jag hade en hel djurfarm med amputerade djur! Inga ben någonstans! Kan ju inte vara säker på att hon vuxit ifrån den egenskapen.... Vill ju gärna ha kvar de små söta öronen.

 Min lilla noshörning är inte det enda djuret som fått plats i vårat vardagsrum. Vi har även fått upp en trollslända på väggen. Den är från Indiska och var nog inte meningen att hängas på väggen. Eftersom det inte fanns något att hänga upp den i så jag fick ta en bit ståltråd och fästa på baksidan och en skruv i väggen. Då hängde den rakt ner så lite dubbelhäftande tejp under en av fötterna avhjälpte det problemet. Lampan under är ett riktigt kap. Lampfoten är från Rusta och kostade 99 kr och glödlampan är från Ikea och kostade också 99. Lysande! (Ok. Lite Göteborgshumor, helt omedvetet. Upptäckte när jag korrekturläste. Det får vara)

Vi har också två elefanter. De är från olika världsdelar. Den främre är en indisk elefant som jag fått från en kollega som var i Sverige på besök. De är stora på presenter de där indierna. Väldigt trevlig egenskap. Vi borde bli bättre på det i Sverige också! Den bakre elefanten är från Afrika. Angola där min far bodde under många år. Den har varit i min systers ägo länge och hon ville bli av med den så jag köpte den av hennes dotter på bakluckeloppis. Ett så stiligt djur bör inte försvinna ur släkten, tycker jag. Så det var ett litet besök på vårat zoo. 
Är det bara jag som spraymålar barnleksaker och visar upp i vardagsrummet? Jag har sett varianter med spraymålade djur i julgranar men som vanligt pynt? Är det jag som är tokig eller är det en bra idé?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar