söndag 6 mars 2016

Lekrum - planändring

Jag är ju inte världsbäst på att hålla fast så länge vid mina planer. Jag får ju en massa nya idéer hela tiden och modifierar mina planer allt som tiden går. Jag skrev förra våren om att vi skulle flytta ner vårat sovrum till entréplanet till det nuvarande lekrummet.
Jag hade en fin lösning på detta och planerna kom så långt att vi målade ena väggen och började sätta upp en garderobslösning som sen skall gömmas bakom garderobsdörrar.
Så valde vi att fixa vardagsrummet först och det här rummet har bara varit och jag har funderat och funderat igen. Så förra helgen när min kära syster S passade killarna och T och jag hade en hel helg för oss själva så tog jag upp ämnet.
Jag vill att vi behåller vårat sovrum på övervåningen och gör om det här rummet till ett ordentligt lekrum tills dess att någon av killarna vill flytta ner. Hepp!
T såg minst sagt ställd ut. Han gillar inte ändringar. Jag förklarade min argumentation. Killarna sover bra tillsammans. När de inte längre vill dela så tror jag nog att en av dem är helt ok med att flytta ner hit. Vårat sovrum är det enda rummet där det får plats en dubbelsäng och vi kan få plats med ordentligt med garderober under snedtaket på övervåningen.
T fick lite betänketid och han kom snart över på mitt sätt att tänka. Så det är den nya planen.

Så detaljerna. Fönstret är ju renoverat och gardinerna är nya och dem gillar jag. Fast jag vill höja gardinstången till taket och jag har tillräckligt med uppvikt för att kunna göra det. Fönsterbrädan är jättefin men hållarna under är jättefula. Så de behöver bytas ut. Jag har gjort det i övriga rum så det är bara den här kvar. Elementet har en massa vattenfärg på sig så det behöver torkas av men är i bättre skick än många av de andra elementen.

Vi har en tvättlina som vi hänger killarnas teckningar och jag gillar att ha möjligheten att hänga upp och byta ut deras teckningar men det ser ju inte så välorganiserat ut. Så en snyggare lösning för teckningar bör jag också få till.

Men först och främst behövde jag ta tag i tapeten. Så jag följde samma process som jag gjort bakom hyllorna på andra sidan. Ta bort kanten som låg överlappande på tapeten med hjälp av en spackelspade. All lös tapet tog jag också bort.

 Ser ni sladden i bilden ovan? Det är ok om ni vill zooma. Lösningen är en klassiker som elektriker verkar tro är något som alla vill ha. Men faktum är att de där små klamrarna måste vara det ABSOLUT mest genomruttna lösningen som någon någonsin kommit på. Alla kategorier. Så om det skulle nu finnas någon elektriker som läser det här och undrar vad sjutton det är för fel att sätta klamrar runt ett halvt rum med en sladdrig sladd emellan så skall jag förklara: 1. Det är apjobbigt att hålla rent! Städar ni aldrig lister??? 2. Det blir hål i listen. 3. Det går inte att måla runt över eller under. 4. Små fingrar kan med lätthet få in fingrarna emellan klamrarna och rycka ut en eller flera av dem. 5. De samlar damm.
Det finns jättefina hela tubvarianter för att gömma sladdar. De går superlätt att sätta fast på nedre delen av tapeten (inte på listen) och de är lätta att hålla rent. Dessutom så är de SÅÅÅÅ mycket lättare och snabbare att jobba med. Såna med tejp på baksidan gör jobbet till en barnlek på ALLA underlag. Så vänligen alla elektriker sluta använda sladdklamrar!

 Så jag ryckte ner den sladden och den får vila på golvet medan jag målade lister både i taket och vid golvet och runt fönster och dörr. Ja innan dess hade jag spacklat men jag antar att ni är lika exalterade som jag över att jag brutalt hoppade över att beskriva det skitgörat.  Förresten ser ni den gula fläcken nere till höger i bilden ovan? Det är en smutsfläck som vi fick med oss i köpet av huset. Snyggt va? Så helt klart dags att måla.

 Jag fick hjälp av min lilla hjälpar-J med den här delen. Han är grymt duktig på att hjälpa till och han tröttnade inte heller utan rollade hela nedre delen av rummet medan jag tog övre delen och jämnade till efter honom också. Två lager färg tog det och blev så mycket bättre än innan. Inga mer fläckar och skumt spill längre. Efterbild? Den får ni vänta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar