tisdag 15 mars 2016

Lekrummet nymålat och fint!

Så jag skrev om att vi hade ändrat planen för lekrummet här och visade att vi nu börjat måla om väggarna men jag visade aldrig det färdiga resultatet. Fast nu är väntan över! Så här fint är det nu!
Det är så här. Jag har inte gjort något av kaoset på andra sidan av rummet så jag kommer inte visa några bilder där fast det jag vill visa er är min fina schablonmålning som jag gjort! Jag är superstolt. Alltså meningen var att jag skulle göra hela väggen så det såg ut som Harlequin från Firm Living men det här var superjobbigt att göra så jag gav upp. Fast så är i efterhand måste jag säga att det här nog är bättre för lekrummet. 

 Så hur gjorde jag dessa rutor? Jag började med att rita romber på ett papper. Jag lekte lite med storleken och det slutade med att jag gjorde romber som var 8 cm breda och 12 cm höga. Jag gjorde romber på ett rutat papper för att kunna föra över dem till plast sen. Jag hade några plastfickor som jag klippte upp och som jag använde för det här. Jag skar ut romberna med hjälp av en stilettkniv. Nackdelen var att jag skar inte helt perfekt och man måste lämna lite mellanrum mellan romberna för att kunna återanvända schablonen så min schablon gav upp halvvägs genom jobbet och jag fick göra en till. Då hade jag redan hunnit tröttna lite på det här jobbet så jag slarvade med den schablonen med.
Så någonstans här så insåg ja att det här kommer inte bli en hel vägg med romber. Helt enkelt inget kul jobb och jag vet inte om jag använde för mycket färg/ för lite färg/ fel roller eller om det bara var schablonen men det läckte färg och romberna fick inte tillräckligt med färg. Det blev inte så fint som jag ville ha det helt enkelt. Så dagen efter fick jag gå igenom varje romb med pensel. Först alla fält som hade väggfärgen och sen med alla gröna och sen igen med väggfärgen. Det var supertråkigt och jättetrist och tog jättelång tid. Fast i efterhand. När resultatet var på plats så kunde jag bara klappa mig på axeln och vara nöjd. 

Mellan fönstret och den nymålade väggen så hänger killarnas utklädningskläder på krokarna från hallen. Just det. Har jag skrivit om ändringarna i hallen? I alla fall. De här krokarna blev över och jag tänkte att de var perfekta för killarnas utklädningskläder. Den gula virkade korgen har min rara svärmor gjort. Ramarna ovanför är välkommen till världen korten för killarna och Es små bebisfötter. 

Om ni undrade vad det var till höger i den första bilden så är det här en lite bättre bild på detta. Det är en ram för killarnas konst! Jag hade ju tvättlina som jag fäst med krokar i väggen och sen använde jag klädnypor för att hänga fast deras fina teckningar. Nackdelen var att det inte såg så ordnat och strukturerat ut. Så jag funderade och så när jag var nere i min snickarbod så hittade jag denna.

Ser ni den? Den svarta ramen med världskartan? Japp. Den tänkte jag skulle kunna fungera. Så jag plockade bort kartan och passepartout och  sen målade jag ramen i samma gröna färg som jag använt till romberna. Om det är någon som undrar så har jag inte färgkoden på den för att jag använde ett gäng av mina provburkar med färg och blandade till en egen färg. Den liknar den som vi har i vardagsrummet men har lite mer grönt och lite mer vitt i sig känns det som. 

 Så när jag målat den så fäste jag två möbelhakar i överkant för att kunna hänga upp ramen och sen så återanvände jag tvättlinan och fäste den med häftpistol. Jag försökte fästa linan så hårt som möjligt. En rad längst upp och sen två till innanför ramen. 

Så nu ser det ut så här istället. Fördelen med en sånt här ställe är att det är lätt att byta ut deras verk när de kommer hem med nya. Jag namnar och datumstämplar teckningarna också så när jag tar ner dem och om de är lite unika eller har något extra så sparar jag dem i killarnas sentimentallådor. Så lite sent men nu är inlägget Klart! Nu är det bara resten av rummet kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar