tisdag 26 april 2016

Det här med organisation

Det här med organisation. Jag måste erkänna att jag är kluven. Jag gillar att ha ordning och jag gillar att läsa om stjärnor som Jen som skriver I Heart Organizing bloggen. Fast det är liksom inte allt som behöver lösas in i minsta detalj, enligt mig. Det är liksom inte lika viktigt för mig. Jag gillar att ha skåp för till exempel extra schampo och tvättmedel så jag kan ha framme lite och gärna i fina burkar och flaskor.
Fast om de inte har någon dedikerad hylla med etikett på spelar liksom ingen roll för mig. Jag har en låda i köket med alla laddare. Det är ett stort misch-masch i hela lådan. Totalt kaos. Fast det är bara i den lådan som laddare finns. Inget att oroa sig för. Det är inte perfekt fast jag vet ju var laddarna finns även om jag inte kan ta ut en med ett enkelt grepp utan får tillbringa kanske två minuter med att reda ut rätt kabel från råttboet.
Vissa råttbon vill jag göra något åt. Som att jag tillbringade en hel kväll med att ta hand om alla mina lösa nystan i min virkningspåse. Japp, jag har en Lindex plastkasse som jag har alla mina nystan i.

Det är inte en glamorös lösning och jag har en plan för att ersätta plastkassen med något mera permanent och snyggt fast det duger. Jag har ju sakerna på ett och samma ställe och jag hittar det jag skall ha. Typ. Därav en helkväll med att nysta upp mina nystan.
Jag har insett att det finns lite grundregler för det här med organisation. Är man fler än en som behöver förstå systemet så behövs det mer organisation än om man är själv som skall hålla ordning. Om barn är inblandade så behövs ännu mer ordning än om det bara är vuxna som skall organisera. Och frustrationen om det inte är fixat måste vara tillräckligt hög för att det skall vara värt att organisera i förväg.

Så saker som jag har ordning på:
1. Kläder i väntan på tillväxt. Alltså kläder som vi fått ärva från vänner till våra killar men killarna inte riktigt vuxit i än. Dessa kläder ligger i kartong med ordentlig märkning på storleken på kläderna som ligger i lådan. En storlek i en låda.

2. Ytterkläder däremot är skrymmande och fluffiga och mycket. Fast det är inte så mycket att sortera igenom så här kör jag två stora flyttlådor med alla kläder som är fel säsong eller fel storlek. När killarna vuxit ur dem dock så hamnar de i bortskänkes högen.

3. Killarnas minnessaker. Här är en sån där ja och nej kategori. Jag har en låda var till killarna men innehållet i dem är inte på något vis alls sorterat. Jag har tänkt att när de är fulla så får jag väl sortera och slänga igen. En låda för sentimentalsaker är mer än nog.

5. Verktyg och snickerisaker. Här önskar jag mer organisation! För att återgå till mina grundprinciper. Jag är inte själv att hålla ordning här. Jag är värst och stökar till mest här inne men vi är fler som behöver ha koll och då behövs det mer organisation. En mörk kväll skall jag gå ner och reda ut den här röran. Nackdelen är när jag inte håller ordning så tycker inte resten av familjen att de inte behöver plocka ordning heller. T får tex för sig att det är helt ok att ställa återvinningslådor här inne. Det gör inte mig supernöjd och jag har mig själv att skylla.

6. Mina kläder. Det här skall jag inte ta upp här. Har redan visat min garderob en gång. Det räcker mer än nog tills jag gör om det systemet. Det fungerar inte alls. Igen. Det är mer än jag som gör något här. Min käre make är ansvarig för att lassa in alla kläder på rätt ställe/där det får plats. Resultatet? Inte helt så som jag vill ha det. Då kommer jag till frågan: Vill jag ha det gjort? Eller vill jag ha det gjort på mitt sätt?
7. Vardagsporslin. Inga problem alls att hålla ordning. Vi har samma typ av glas. Samma tallrikar och inte mer bestick än vad som får plats i lådan. Klart. Här är vi många som hjälps åt men eftersom allt har sin plats så är det inget problem.

Så det är min tanke om det här med organisation. Lite lagom helt enkelt. Är det irriterande gör något åt det. Är man många gör det enkelt för alla. Och var snäll mot sig själv. Det är ok att ha kaos ibland. Kalla det kreativitet så känns det inte så tokigt heller.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar