tisdag 17 maj 2016

Dålig kvalitet eller bara för fuktigt?

Vårat badrum är inte det största som finns och hela familjen älskar att duscha.  Våra killar leker gärna i handfatet. Både bilar och Duplo behöver tydligen tvättas ibland. Gärna med all tvål som finns i tvålpumpen. Det är inte helt ok enligt mamma men ack så roligt de har. Vi har en bra fläkt i badrummet som fungerar som det skall. Vi köpte badrumsskåp från Svedbergs för att vi behövde ett litet handfat och vi gillade utseendet och vi trodde att kvaliteten var bra. Vi fick två rätt. Utseende och att det är litet. 

 Vid en närmare granskning så kan man se att fronterna har börjat svälla. Det kanske hade varit ok om vi hade haft badrummet länge men efter två år? Det känns inte ok och det började inte nu utan det började ganska snart efter det att vi satte skåpet på plats. Jag trodde att det bara var en liten skada eftersom vi köpte ett utställningsexemplar så jag slipade den lilla skadan och målade över. 
 Fast det slutade inte där. Båda luckorna började svälla. I alla hörn och kanter. Även själva stommen har börjat svälla på sina ställen. Grejen är den att jag inte räknar med att såna här saker skall hålla och det gör mig irriterad! Det är väl så klart att ett badrumsskåp skall klara av att stå i ett badrum mer än två år! Jag valde att inte gå tillbaka och reklamera. Jag ville helt enkelt inte ha nya fronter i målad mdf eller vad det där vita materialet heter. Det funkar helt enkelt inte i vårat badrum. Jag ville heller inte ha något annat som inte var genuint helt igenom trä.  Så jag frågade min hantverkshjälp J om inte han kunde göra nya fronter till mig.

 Och det gjorde han. På ett lysande sätt. Det går inte alltid fort att få sakerna när man anlitar J. Framförallt inte när han tar mina jobb när han har tid och vid sidan av och till kompispris men produkten som levereras. Mums. Kolla bara på dessa fronter! Ovan utan olja. Jag lät dem vara först fast det är bara att inse att träfibrer reser på sig om man inte oljar in och om man gillar det ruffigare utseendet så är det helt ok att lämna dem naturella. Fast jag ville ha mina släta och fina och lättstädade. 

Så fram med lite slippapper. Slätade ut ytan och sen använde jag bänkolja som jag hittade i mina gömmor.  Jag gillar hur varmt det blir med träfronter. Jag tyckte med dörren och det bruna golvet att jag hade tillräckligt varmt men det här ger en extra dimension. Jag får väl ta och fixa en ny fin tvålhållare nu också. Killarnas hårdhänta behandling fick den jag hade att ge upp livet helt enkelt.

 Måste visa från sidan också. Ser ni hur fint det är utskuret för att passa i lådan? Passar perfekt. Jag funderar lite på handtagen som jag inte är helt imponerad av. Det kanske blir att jag får byta dem? Fast fronterna kommer jag ha kvar för de är verkligen fina! 

 En sista bild och så känner jag att jag måste tillägga. Handfatet fungerar riktigt bra. Överskåpet har inte svullnat upp på det här sättet och det håller sig fint. Det är väl så att mdf helt enkelt inte klarar barnfamilj som gillar att duscha? Och där ungarna gillar att tvätta bilar och Duplo i handfatet. Även om de fått en yta som skall klara av att vara i badrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar