tisdag 10 maj 2016

Nybyggd skänk i sommarstugan

Ser ni den? I bilden ovan? Inte? Om ni tittar noga bakom soffan? Där är den. Våran superduperfina skänk som vi äntligen fått till i våran sommarstuga. 


Från andra hållet är det lite lättare att se den. Den består av tre sektioner av köksskåp från IKEA. Det är den nya Metod serien och det är två sektioner som är 40 djupa och 60 breda med tre lådor och en sektion med bara två hyllplan så vi kunde få in våran micro och stora kastrull.

Om ni funderar på att göra en liknande så välj överskåp. Skillnaden är att man får ett helt skåp istället för två stålbitar som överdel i skåpet. Jag valde underskåp och ångrar det. De där stålbågarna fungerar bra under köksbänk men eftersom vi behövde en baksida så var det här ett stort misstag. 
Har man tur som vi så får man två små killar som gladeligen hjälper till med att vara totalt i vägen när man skruvar och bygger. De är faktiskt väldigt duktiga på att hålla ordning på skruvar och använda skruvdragaren.  Den stiliga mannen visar att han också kan hantera en skruvdragare. Jag gillar det!

Under skåpet satte vi åtta stycken små hjul som vi köpte på Jula. Två av hjulen fick lås på sig så att vi kan låsa fast det. 

Låt mig visa er baksidan på detta skåp. Det kanske inte ser mycket ut för världen men det finns en historia här som är värd att berätta. Jag åkte in till Svenljunga för att köpa virke till baksidan. Fast eftersom Svenljunga är litet och har en brädgård som tycker att 12 är en lagom tid att stänga på lördagar (söndagsstängt) så kom jag för sent för att få handla. Suck. Inget virke och baksidan på IKEA skåp är bara jättefula. Så jag funderade och fick om jag får säga det själv en snilleblixt. 

Vi skall riva våra ruckel som vi har dusch och förråd i. De håller på att falla samman fast inne i duschen fanns en panel i teak. Jättefin. Slitet javisst men väldigt tåligt fint trä. Så jag provade med att bända loss träet och se om det gick att återanvända. Såg framför mig att jag skulle spendera en del tid med att slipa panelen men så vände jag på den och baksidan av panelen var helt jättefin! I toppskick. Nästan. När jag sågat av det som var längst ner mot golvet i duschen för det träet var bortom all räddning. 

Om ni gör som vi och väljer att ta underskåp och få den där stålvajern upptill kommer upptäcka att det är skitjobbigt att försöka få en baksida på plats. Jag valde att limma fast en träbit i överkant som turligt nog var lika tjock som kanten runt om resten av bakstycket. Det blev en del väntetid för att få den att fästa allt detta väntande och pysslande hade lätt kunnat skippas om jag bara valt överskåp istället och smidigt kunnat spika fast både i under och över kant med en gång. Gör det! 

På skåpen använde jag tre brädor som jag hittade under huset. Jag skruvade ihop dem underifrån med tre korta brädbitar (korta nog att få plats mellan stålvajrarna) och många kortare skruvar. Igen om jag hade valt överskåp så hade det bara varit att skruva fast dem underifrån. Jag betsade med samma bets som vi har på golvet. Jag lärde mig ett tips av Kate i bloggen bowerpowerblog.com när man betsar. Först betsa över hela ytan jämt. Sen ta sidorna och gör dem lite mörkare. Jag bara la på extra lager med bets där. Sen får man dutta och ta mer där det behövs till man är nöjd helt enkelt. Köra på känsla. Det gör att ytan blir lite mer levande och snygg helt enkelt. 

Lådfronterna? Det är Märsta. Kul att man kan välja mellan fyra olika alternativ på färgen inne i handtagen. Jag valde den mörka ek. Men skulle kunna tänka mig den rosa någon gång som en extra effekt. Fast jag har inget mer rosa i stugan. Kanske får introducera det?

Jag skall få till några lampor som hänger ner över den här skänken också och så skall jag pynta med något annat än en dinosaurie men jag ville gärna visa det här projektet så det fick bli som det är nu. Om någon undrar. Ja. Vi har nu rivit både dusch och förråd. Skall visa lite om det någon annan dag, tänkte jag. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar