söndag 1 maj 2016

Virka en korg för virkning



För några veckor sen så läste jag på Bautawitch om en virkad förvaringskorg. Oj, vad kul, tänkt jag och beställde garn av henne, för jag vill verkligen stödja folk som lägger ut roliga mönster och idéer på sina bloggar för oss med begränsad fantasi kan få ta del av. 

Och så gullig kommentar på packlistan: "Glad virkvår, Pia! Kram Åsa" Har aldrig träffat Åsa som är tjejen bakom Bautawitch men vad glad jag blev över denna lilla kommentar. Så enkelt och så smart. Go Girl! Så det var bara att sätta igång och virka med den stora virknålen och det stora garnet och det tjocka repet som behövs. För att se hur man gör så kolla upp länken ovan. Åsa skriver och visar helt klart bättre än vad jag skulle kunna göra. 

Så den första korgen som lille E sitter i på första bilen i det här inlägget gjorde jag efter Åsas instruktioner fast frågan är varför jag behöver en virkad korg och om inte titeln på det här inlägget ger en klar förklaring så är det för det här:
Ja, jag har mina garner och mina små virkningar i en påse från Lindex. Inte den sexigaste lösningen. Faktum är att jag har den här påsen i vardagsrummet alltid och påse-lösningen är inte vad jag vill ha.

Så efter att ha följt instruktionerna så hade jag min korg för virkningar. Min enda invändning var att den kanske var lite i största laget. Jag vet inte om det är jag som är lite kass på att virka men den känns lite i sladdrigaste laget? Kanske för att jag använde rep från Jula? Och inte det från Biltema som Åsa hade använt? Jag vet inte. Fast så tänkte jag att jag kunde prova att göra en mindre korg. 
Fördelen med den här mindre korgen är att den är stabilare och den behövde bara ett rep istället för två i den stora. Eftersom jag köpt tillräckligt med garn för att kunna göra två stora korgar så hade jag nu material nog för att göra tre korgar. Helt klart stora plus för det i min bok.

Ok. Det här fotot har nästan inget alls att göra med det här inlägget förutom att J är så söt så jag skulle kunna äta upp honom. Och det visar också storleken på den stora korgen. Den är stor nog att rymma en femåring och den rymmer allt mitt garn också. Nu skall jag bara fundera ut vad jag skall använda de mindre korgarna till. Japp. Alla tre är klara nu även om det bara syns två på bilden ovan. De gick faktiskt förvånansvärt fort att göra. Priset då? Jo, garnet för den stora korgen kostar 300 plus 200 för repet. Så det är ingen billig korg direkt fast den är unik och min alldeles egna och jag måste säga att färgerna är superfina. Hade väl önskat att den aprikosa faktiskt var mer aprikos än rosa fast det duger. Det är bra och jag är nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar