torsdag 2 juni 2016

Naturgrus

 Nu känns det bra att säga välkomna hem till oss! Vi har kommit en lång, lång väg. Om det är någon som inte vet hur det såg ut när vi faktiskt köpte vårat fina lilla tegelhus så tänkte jag bjuda på en tillbakablick.

Före
Så här såg det ut när vi köpte huset. Annan årstid men kaoset var där även senhöst. Först den stor busken till höger i bild. Bakom den en klätterväxt som klättrade i någon slags ställning. Rabatter fyllda med ogräs och en ledsen rododendron på var sida om dörren som kändes vilsen och så dessa stengångar på var sida om rabatterna. Taket ovanför ytterdörren och räckena som var angripna av rost. Trappan grön av alger. Är det det här som man kallar slumrande skönhet? Vet inte. Inte enligt mig i alla fall.

Från början ville jag bara ta bort rododendronen. Det är en växt som jag inte är helt förtjust i. Fast de var i bra skick och när jag väl stammat upp dem så var de ändå ok. Fast under dem fanns bara ogräs. Det var något som vi inte ville ha. Norrsida på huset så det lämpade sig inte riktigt för rabatter alls och vi har så många rabatter som det är så här ville vi ha grus. Det visste vi från början. Det finns ju vissa saker som bara tar tid. De här var ett av de projekten.

Vi lyckades i alla fall gräva ur på båda sidorna och återanvända jorden på andra ställen i trädgården. Sen köpte vi markduk och jämnade till lite mer. La lite större stenar för att hålla markduken på plats. Sen var det de här med grus.
Tillslut hade vi hittat våran sort på Gillgrens i Lindome. De har mycket att välja på men vi valde naturgrus 8-18. Lagom rundigt grus helt enkelt. De har släp som man kan låna mot deposition och så lastar de en skopa i släpet och sen var det bara att köra hem.  Smidigt. En skopa naturgrus av den sorten vi köpte kostade 595 kronor.

 Efter ett lass så hade vi täckt vänster sida vid ingången. Vi har kanske inte lagt så tjockt lager som man bör ha fast vi tänkte att om det behövs mer så kan vi väl åka och köpa ett lass till. Sammanlagd kostnad för båda sidorna blev ju då 1180 kronor. Helt klart värt det!

När T var och handlade andra lasset så gjorde jag ordning på ena sidan. De större stenarna som vi hade lagt upp samlade jag ihop och staplade på hög. Inte alla för vissa fick ligga kvar under gruset fast jag måste säga att jag gillar den lite japanska stilen med staplade stenar och några gröna växter. Att det är rododendron gör att det inte känns alltför främmande till vårat hus.

 Buxbomen flyttade jag hit från hörnet av trädgården där den växte i skuggan av en tuja och bakom två stora tallar. Så jag tänkte att den nog inte skulle tycka alltför illa om att bo här istället. Jag vet inte om den kommer trivas. Den ser inte ut att må toppen men den har i alla fall inte dött än.

På andra sidan ytterdörren som syns upp till höger i bilden ovan så har vi en pyttepytt rabatt längst ut i hörnet på huset längst fram i bilden ovan. Den här tror jag att T gärna hade skippat men jag känner att vi borde ha en här. Vi flyttade en röd ros hit i höstas men den gillad inte att flytta på sig och den tvärdog. Så läget är nog kanske inte helt toppen. Jag delade på en annan växt som vi har på ett annat ställe och satte ner dem här. Tar den sig så blir jag glad. Den har rosa små blommor vid den här tiden och sen är den grön och frodig resten av sommaren. Jag hoppas det blir bra.

 Så här blev den här sidan efter grus. Samma procedur som på andra sidan. Några bumlingar samlade i högar och resten av stenen gömd under gruset. Så lugnt och skönt och fint tycker jag.

 Av lyktorna som vi hade på trappan innan hade en gått sönder. De två andra hängde jag upp i rododendronen. Jag tycker de gör sig där. Det som inte gör sig är grunden. Syns det att vi behöver måla den? Det är ju ett av våra sommarprojekt och det är ett sånt där projekt som ger resultatet "som det skall vara" och jag har så svårt för att göra dem!

 Men inte gnälla om det nu. Bara njuta av att vi har fått ordning på vårat grus. Våran entré är nu välkomnade och fin. Jag inser att det inte är så där amerikanskt med blomsterkrans på dörren och 14 krukor med växtlighet och en en hemmagjord trämatta fast för mig känns det bra. Perfekt faktiskt.
 Nu får vi bara vänta på lite regn så att sanden från gruset får regna ner och visa gruset riktiga färg. Den här är en aning ljusare än vad det kommer vara sen. Tror vi i alla fall.

En sista bild. Tagen från trappan när man kommer ut från ytterdörren och kollar ner till höger när man går ut. Sån skillnad. Jag önskar att jag tagit foto på hur illa det var innan. Jag glömmer gärna att ta de där innan-bilderna från alla vinklar. kan ju säga att här fanns två gamla stubbar efter tujor och ogräs i massor och det hjälpte ju inte till att jag kastade ner alla killarnas pinnar och stenar som de tagit hem för att måla här. Men nu. Fint, ordning och reda! Jag är nöjd. Nu är det bara resten av trädgården kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar