måndag 27 juni 2016

Utekök - nu börjar vi!


Vi beställde material på Byggmax. Nä, jag är inte sponsrad. Det finns andra leverantörer också. Just den här gången så hade de det som vi behövde och har även en bra hemleverans. Lecablock, 90x90 stolpar och stora formplyfaskivor tar en del plats och även om vi har monterat drag på bilen så kändes hemleverans som en bra idé. De lyfte in allt på våran infart och sen var det bara för oss att bära in all finbetong och murbruk i garaget och bära virke och lecablock till uteplatsen.

Så här skall ju uteköket vara och jag inser att beskrivningen på hur vårat utekök är tänkt att se ut lämnar en hel del att önska. Så för att ge en bättre förklaring och inte i ord för det har jag provat med sådär bra resultat så kör vi på bild istället.
Funkar det bättre? Kanske inte men det är ett ärligt försök i alla fall om ni tittar på fotot ovan bilden så ser ni en stolpe. Det är den stolpen som avslutar taket till höger i teckningen. Utanför taket så kommer det vara en eldstad där stolen står i fotot ovan. I eldstaden kommer det finnas ett galler så vi kan grilla där. Förhoppningsvis så kan min styvbror J göra ett galler åt oss. Låt se vad som händer i sommar.
Längst till vänster i bild kommer det vara en bänk för avlastning men också för förvaring av dynor och annat i. Vi skall återanvända formplyfan för den lådan när vi gjutit färdigt.

Det som skall gjutas är tre delar. Bottenplattan på eldstadsdelen, bänkskivan och så en hylla under den lilla runda grillen som skall gjutas in i bänkskivan. Det är inte strikt nödvändigt att göra det så men vi tänkte att det är lättast att få de murade benen jämt om allt utgick från samma höjd och muras i samma höjd.

Fast låt oss börja med formen för bänkskivan. Bänkskivan är tänkt att vara tre meter lång och 60 cm bred. Lång och smal. 

Så lång formplyfa köper man inte utan man skarvar. Vi valde att köpa två formplyfor för att kunna få plats med hela våran långa bänkskiva i en form. I bilden ovan ser ni skarven. Här behövs det tänkas till. Det gjorde inte jag. Så om ni skarvar. Se till att ni under formen lägger något som ni kan skruva fast på undersidan så att de olika delarna inte kan bukta åt något håll. Vi gjorde inte det och fick sota för det. Jag provade också ett lite annat grepp. Jag fyllde skarven med väggspackel. Mest för att jag inte hade någon fog hemma men hittade lite gammalt spackel. Det funkade sådär. Jag återkommer om jag tycker att det är något att ta efter när allt är klart.
Just det i bilden ovan och nedan så syns ytterligare ett liten sak. Man skall ju ha frigolit eftersom det är lätt att forma för att göra "hålen" i betongen för ho och lilla runda grillen. Nu var det så att jag hade en gammal frigolitbit liggande från en leksakslåda. Saken var den att det var inte frigolit hela vägen upp till kanten. Så jag fyllde i mer frigolit i formen och sen tejpade jag runt hela frigoliten med en tejp som jag hittade i min snickarbod.

För att formarna inte skall flyta upp så la jag tyngder på dem. Om ni ser en pinne som sticker upp hitom den närmaste formen som skall vara våran vask så skall den träbiten sitta i formen för att vi skall kunna dra upp en kran där sen. Nä. Vi har ingen kran än men det kommer nog, hoppas jag.
Sen var det bara att måtta in armeringsnät. Vi köpte faktiskt en tigersåg för att kunna använda här. Vi tänkte att vi nog kommer få användning för den till andra saker också så det kändes ok.

Ute gjorde vi ordning formar för att kunna gjuta jämt så att vi hade ett bra läge att starta ifrån när vi började mura. Eftersom stenen under verkligen inte är rak överhuvudtaget så la jag plast runt formen och la grus på plasten så att det skulle hålla betongen inne när vi skulle gjuta. Det fungerade väl sådär bra. Mittenformen så rann det ut rätt mycket betong. Jag tror att vi inte gjorde den riktigt rätt.

Det är lite kul när man tittar på bilden ovan så ser det ut som att det är typ en halvmeter mellan de två formarna fast faktum är att det är en och en halv meter mellan dem. Vi har några riktigt stora stenblock här.
Fem säckar med finbetong tog det innan formen var fylld. Vi tog en säck i taget och blandade i våran skottkärra. Vi jobbade på rätt fort för det är inget jobb som man kan avbryta halvvägs genom. Halvvägs i formen skall det däremot ner armering. Se till att lägga extra armering där betongen är som smalast på sidorna om formarna. Sen var det bara att vänta och vänta och vänta lite till. 

Och idag kunde vi äntligen vända på våran bänkskiva och ta bort formen och frigoliten ur hålen. Den är klar. Kanten, det ljusare strecket, ni ser hitom vasken är där de båda plyfaskivorna möttes. Det blev inte helt bra. Vi får se när bänkskivan har torkat helt om jag behöver tänka ut något för att få det bra eller om det kommer att duga. Det är så här långt vi har kommit nu. Nu har killarna somnat och det är dags att ta sig ner till garaget och bygga två nya formar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar