tisdag 14 juni 2016

Utekök - plan



Så var det där med utekök. Vi vill ha ett här hemma också. Vi har en plan och så är det dags att exekvera. Fast ibland så är vi inte direkt världsbäst på att faktiskt börja och så kom jag på att jag faktiskt inte har förklarat planen här. Så i väntan på att vi skall börja exekvera så börjar jag med planen.

 Vi har ju en superfin uteplats nu av sten. Vi blev ju färdiga med den i slutet av förra sommaren och fick aldrig riktigt tid att njuta av den. Det har vi rättat till i år. Vilken fantastisk början av sommar! Vill ju verkligen inte jobba även om man är tvungen. Så på kvällarna så försöker jag ibland njuta av våran uteplats. Fast jag är ju inte helt lysande på att bara sitta still och njuta så jag har virkat en hel del och filosoferat över utekök.

Vi gillar ju vårat utekök i sommarstugan. Det är ett underrede i tryckt virke och så har vi gjutit en bänkskiva i betong. Fint. Funkar bra och jag är nöjd med det. Fast här hemma har vi en liten annan plan. Mest beror det på min käre make T. Han förälskade sig i en grill i Italien.

Den här bilden visar detta stora svarta åbäke som är min makes förälskelse. Han har många. Tydligen batteridriven gräsklippare också. Mindre nöjd över det eftersom vi redan har en fullt fungerande eldriven gräsklippare och verkligen inte behöver en till men vad kan man göra? Det var ju han som fick bonus... Men tillbaka till det här stålåbäket. Det var inte just att det är stål utan det han är ute efter är att kunna grilla på ved. Ok, tänkte jag, det är inte så ofta som T har en åsikt om kök men han älskar att grilla så vad han vill ha inom det här området kan han få så länge det är snyggt.

Planen! Ja, jag kommer till det. I det här hörnet mot våran granne vid den stora busken. Där kommer köket börja och går tre meter hitåt i bild. Längst hitåt i bild kommer köket avslutas i en eldstad. Jag hittade den perfekta bilden på vad jag var ute efter i en tidning men orkar faktiskt inte scanna in den bilden men den är godkänd av T. 

Eftersom vi har två klätterväxter (humle och nåt annat som kan vara vildvin?) så skall vi försöka spara dem och låta dem klättra upp på taket över uteköket.
Storlek på detta kök? 300 x70 + 70x70 för eldstaden bredvid köket. Denna del kommer vara lägre än resten av köket. I den gjutna bänkskivan kommer vi ha en grill och en ho för vatten. Vi kommer mura upp tre stöd under bänkskivan i lecablock och murbruk. Vi kommer mura för eldstaden också och gjuta botten.

Över bänkskivan kommer vi ha ett tak. Det kommer vara lite bredare men lika långt som köket. Vi har räknat ut allt. Naturligtvis kommer vi ha räknat fel men på torsdag då kan vi börja för då kommer materialet! Dags att dra igång ett riktigt projekt igen! Hurra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar