söndag 19 juni 2016

Virkad pläd till vardagsrummet

Jag har fått lite nytändning på det här med att virka. Det är med virkning som att läsa böcker, sy, blogga och pyssla. Det går i perioder helt enkelt. Ibland är det superduperkul att virka och ibland är det bara att lägga ner för det blir inget av det.
När jag gjorde mina korgar så beställde jag även Catalina garn från Bautawitch. Planen var att göra en pläd och till min stora glädje så är den nu klar och pryder sin plats i våran relativt nya soffa. Jag har ju gjort zick-zack virkningar innan till min kära kompis A så hon kunde ha till spjälsängen till sina barn. Fast den här varianten är så mycket lättare. Om man vet hur man virkar en stolpe och göra luftmaskor så kan man göra den här pläden!

 Så sättet man gör den är att man gör så många luftmaskor som man orkar och så att det känns tillräckligt långt för en pläd. Sen börjar man göra stolpar. Bra är att bestämma hur många stolpar man vill ha mellan varje zick eller zack. Jag valde 10. Eftersom det är lättare att man avslutar sidorna uppåt så skall man alltid börja med att hoppa över två maskor efter de tio första stolparna (man kan välja att lägga till en eller två extra stolpar i kanterna så jag hade började med 12 maskor) efter de nästa tio stolparna så gör man två luftmaskor fortsätt tills du har nästan slut på luftmaskor. Se till att du avslutar med att hoppa över två maskor så att vinkeln avslutas uppåt.

12 st, hoppa över två luftmaskor, 10 st, 2 lm, 10st, hoppa över två lm, 10 st (fortsätt på samma sätt tills du har slut på luftmaskor) avsluta med 10st, hoppa över två lm, 12 st.
För varje gång du vänder så kommer du behöva lägga till en extra stolpe! Glöm inte det!

Byt färg när du vill. Den här typen av virkning kräver nästan olika färger men jag antar att aprikos, brunt och beige inte är allas kopp te så det går ju göra detta med vitt, ljusgrått, mörkgrått och gammelrosa så passar det perfekt i alla gråvita bostäder som visas överallt nu.

Jag valde att avsluta pläden med att virka fast maskor på sidorna av pläden. Inte strikt nödvändigt men jag tycker det blev fint.
 Så nu är pläden klar och jag tycker den gör sig väldigt bra i soffan. Mina systrar var inte lika imponerade. Det ser ut som sånt som fanns på 70-talet! Vem vill ha orange och brunt ihop! E.t.c...
Det är ok. Jag gillar den och det är hemma hos oss som vi skall ha den och om T är ok med min lilla 70-tals flirt så är jag nöjd!

Nu har jag börjat med ett projekt som jag fick från min syster V. Det är en mysterievirkning som Garnstudion anordnar  tillsammans med Hobbii.se och varje vecka så får man en ny ledtråd med en ny sak som man skall virka. Det skall bli en pläd.
Ledtrådarna läggs upp här varje vecka och jag började detta projekt lite sent så jag är nu på vecka 7. Jag har valt att inte titta i förväg på hur det ser ut senare veckor utan låter det vara ett mysterium för mig. Det var en typ av blomma som jag tyckte var ful så den skippade jag och tog det föregående mönstret och bara ändrade färgerna. Känns som att det inte spelar jättestor roll. Skall bli kul att se när det blir klart. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar