måndag 25 juli 2016

Utekök - nästa steg

 Nästa steg. Putsbruk. Och det är inget skämt. Det är pest. Om jag tyckte mura var öken så är det inget emot putsa. Som tur är så är jag gift med underbara T som är helt ok med att spendera en hel dag med att slänga upp bruk som bara trillar ner och sen peta det på plats och låta det torka och sen gnugga för att få det jämt och fint och en göra om det på nästa del. Öken. Ren och skär öken.

 Killarna var ute emellanåt och ville hjälpa till. De fick hjälpa mig med takkonstruktionen. Det är en liten lutning på taket. Eftersom det mesta är rätt så snett och vint på hela konstruktionen så får vi fuska till det lite här och där för att det skall se rakt ut.

 Så här såg baksidan ut när putsen var uppe men innan ribborna. Ribborna tog typ en timme att sätta på plats till skillnad från evighetsarbetet putsen.

Så med ribbor på plats så ser baksidan av vårat utekök ut så här nu. Om ni tittar noga så ser ni att nedre delen av grillen inte har puts än. Putsen tog slut och det var sent och T gav upp. Vi skall fixa den lilla detaljen när vi orkar med det. De där ribborna är perfekta för vildvin och humle att klättra på.
 
 Vi fick upp en stolpe till (den längst till vänster i bilden ovan) och så satte jag ribbor där med. Det kändes inte helt optimalt. Höjden på ribborna alltså. Till vänster skall vi ha ribbor hela vägen upp till där stolpen längst till vänster tar slut. Framförallt ser det lite tokigt ut bakom köksbänken. Jag trodde att jag ville att ribborna skulle ta slut i höjd med köksbänken. Fast när jag tittade på det så fungerade det inte. Två till ribbor bakom hela köket behövs. Sen får vi se. Längst in i hörnet tror jag att ribborna kommer gå hela vägen till taket.

 Med våran lilla diskhon på plats så känns det lite närmare ett komplett kök. T har fixat med rören och vi har fått hit en slang med vatten. Kran saknas fortfarande. Förhoppningen är att vi skall få ordning på det imorgon. När vi skall köpa mer ribbor också.

 Så det här är status för nu. Nu är det bara att ta hand om de där formplyfan. Det skall bli ett avlastningsbord och förvaring för dynor. Det är tur att det finns en del rester av ribbor också. Just det jag skulle ju skriva om planen för taket också! Återkommer om det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar