måndag 22 augusti 2016

Lunchpåse och låda

Det kanske bara är jag men jag har börjat jobba igen efter en lång och väldigt härlig semester. Semester för mig är en tid då jag överäter. Dricker även lite mer vin än vanligt. Och jag lägger på mig. Att jag inte har tränat det senast året hjälper ju inte direkt till och inte heller de stora feta goda uteluncherna som jag gärna äter med mina kollegor. Så om våra planer håller i sig så har jag ett och ett halvt år på mig att komma i form igen. Antalet uteluncher måste minskas så det är dags för att ta med lunchlåda till jobbet igen. Kontrollera mina egna portioner!

Så packa ner lunchlådan då. I vad? I en påse naturligtvis. Av plast. Som jag fått med något klädesplagg som införskaffats för inte alltför länge sen. Där åker jag iväg till jobbet med min nya fina skinnväska för datorn (nyinköp från Spanien men kanske i minsta laget) och min rymliga fina handväska i skinn och en svartvit ful påse från en känd butikskedja! Jag var trött på den där påsen (och den's lika fula polare från de andra kedjorna)! Jag ville inte ha den där påsen. Jag ville ha något bättre och finare och se där fanns den! På Claes Ohlsson! För 30 kronor! Diskret och enkel till vänster i bilden ovan.  

Den lilla texten i hörnet säger bara contents: my lunch. Insidan är plastad på samma sätt som de stora återanvändningsbara matkassarna som man kan ha när man går och storhandlar. Vi har såna också. Fast de är väldigt mönstrade. Den här är diskret och funkar med min jobbväska i skinn.

Matlådor har jag i en låda i köket. Jag har två storlekar på denna typ av låda. Införskaffad på ICA MAXI i olika omgångar. De är stapelbara och tål frys och micro (fast micra inte med tomatbaserade såser! lägg upp på tallrik är att rekommendera!). Jag har BARA den här typen av låda och det är av anledningen att de inte tar så mycket plats eftersom du kan stapla dem i varandra. Både med innehåll i kyl och frys och utan här i lådan. Det är aldrig några problem att hitta matchade lock eftersom det är samma till alla lådor. Färgerna på locken kan användas för olika typer av mat. Det är käckt om man har många lådor i frysen och det är svårt att avgöra om det är fläsk eller kyckling i en låda. Lådorna har också hållit bra. Jag kanske har gjort mig av med två lådor som gått sönder och det har varit efter många års idogt slitande på dem. För mig är detta den ultimata lösningen. Kört den i massa år och är supernöjd. 

Så till jobbet får min återanvändningsbara yoghurtbehållare med separat del för musli åka med (inköpt på Gekås i Ullared förra året) tillsammans med en låda för maten som skall värmas och en låda med salladen. Ner i den nya fina påsen från Claes Ohlsson och jag känner att jag aldrig mer vill bära med mig en påse från en klädbutikskedja för min lunch någonsin igen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar