torsdag 25 augusti 2016

När vi bytte taket ovanför entrén...

... så blev resultatet inte så bra som vi hade hoppats och ganska mycket var faktiskt inte vårat fel men låt oss först gå tillbaka i tiden. 

Det var en gång en tid som våran entré såg ut så här. Taket var i uselt skick och vi var livrädda varje gång vi gick in och ut. Råttboet ovanför lampan var nog för att inte fåglar skulle bygga bo där men detta blev åtgärdat med en ny lampa.

Från början
Så gjorde vi ordning ingången och framförallt bytet av tak var ju totalt upplyftande!

Efter entrétakbytet
Så med det nya taket var våran entré väldigt mycket bättre. Även om det fortfarande fanns lite saker att jobba med.

Som rabatterna vid sidorna om trappan där vi lade grus i våras och nu har jag tagit hand om den mörka sanningen om hur det ser ut bakom ett utskjutande tak som tydligen inte var meningen att någon skull ta ner. Jag måste säga att jag varit rätt bra på att dölja detta i korten ovan fast nu så är det dags att jag visar sanningen. Det här är hur det såg ut bakom det fula gamla taket.

Alltså jag vet att inte så många människor kollar upp ovanför dörren när man åker och hälsar på folk. Så jag har väl inte brytt mig riktigt om det här. Inte nog med att dom måste varit jättefulla när de murade just den här delen så gör ju inte träbitarna som vi brutalkrossade när vi tog ner taket. Hade vi haft tigersåg är vi tog ner taket så kanske resultatet på de träbitarna varit bättre. Fast faktum är att 
 de där träbitarna förenklade min lilla idé som jag fick för att dölja den här röran av fyllemurning.

 Så två träbitar. En som jag spraymålade svart och en tryckt som jag satte i bakom för att få ut övre delen av den högre brädan som jag spraymålat. Långa skruvar och sen satt den spraymålade brädan på plats ovanför dörren och döljer det som jag inte har någon lust att se.

Jag köpte siffror på Jula. Vi har en skylt med husnumret till vårat hus men den sitter lite dumt till så det här syns bättre. Det kanske ser ut som ett litet jobb och det var det verkligen. Såga, sandpappra och spraymåla tog väl sammanlagt 15 minuter effektiv tid och sätta upp den tog ytterligare en 20 minuter så lite mer än en halvtimme sammanlagt. Eftersom jag redan hade brädorna och skruv så behövde jag bara köpa två siffror. Så en miniuppdatering för hela 40 kronor. Varför i hela fridens namn har jag väntat i två år för att göra något åt det här? Ibland tar bra idéer tid på sig helt enkelt. Jag skall vara nöjd med att det äntligen är fixat. Nu hoppas jag bara att jag kan få en bra plan för insidan av dörren. Det ser så rörigt ut med killarnas jackor. Jag får helt enkelt inte till det så bra. Dags att börja planera!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar