söndag 28 augusti 2016

Stugan - projekten som bara gör det samma

Nu finns ju det där projekten som bara måste göras. De är inte speciellt kul och resultatet är att det ser ut som det borde göra. Ingen förbättring. Ingen kul tapet. Ingen annan färg. Inget annorlunda. Bara hållbart och riktigt. Som när vi fixade taket i hallen. Visst är de trista? Ni känner till dem, eller hur? Det är som att klippa gräsmatta eller tvätta. Det måste göras men inte blir det det roligare för det.
Så låt oss riva av två stycken sådana jobb som vi klarat av den här semestern. Båda är i stugan och båda är utomhusprojekt. Så tycker ni det är öken så är det bara att lägga ner och skita i att läsa det här inlägget. Det är helt ok. Jag skriver ju mest för att dokumentera det som vi gör för att få ordning på våra boenden. Mest huset men också stugan. Ibland.
Så. Låt oss ta en titt på projekt nummer ett.
Det här är våran sommarstuga sedd från framsidan. Det ser väl rätt ok ut tycker jag men vad bilden inte avslöjar är några problem. Det största problemet är takets betongpannor som skall bytas ut mot plåt men det får en firma göra och det får bli någon annan gång. Vi har hustaket hemma först att oroa oss för. Men nu tappade jag bort mig igen.
Ok. Tillbaka. Ribborna som vi har runt altanen. De grå som syns längst med altanen vid huset. Ljust grå skall jag nog säga. De är inte av tryckt virke. Jag ville måla dem och det gick min käre T med på fast det var hål i huvudet. Så nix nej och dumt beslut på den. Så får ni för er att ni vill ha något annat virke än tryckt utomhus på Sveriges regnigaste plats så tänk om. Det håller inte. Detta virke var grundmålat och färdigstryket två gånger och sen målade jag alla skruvhål för att verkligen få det helt tätt. Men nix nej på den. Det höll inte. Måhända hade det hållit bättre om jag oljat ändarna på träet först? Vem vet. Fast det här fungerade inte. Virket ruttnade och det fort.
Så det var bara att göra om och göra rätt.
Nu ser det ut så här. Det finns väl vissa saker som jag tänkte nämna när man gör såna här saker.

1. Det lönar sig att tänka efter före. Bevis på detta. T beställde löpmeter med 45x45 reglar i tryckt virke som vi ville ha. Problemet är att han valde 4200 längder. I vårat fall så fungerar inte det. Suck. Så det slutade med att vi fick generalskarva (betyder att man skarvar på samma ställe hela tiden) en massa. Det är inte snyggt och det är inte så man skall göra. Så gott råd att tänka efter före!
2. Jasså? Kan man inte bara köpa löpmeter? Nej. Det fungerar inte. Du får alltid spill och du får mer spill om du inte gjort som punkt ett säger. Vilket gör att löpmeter inte räcker för det du vill ha gjort. Virke kommer oftast i tre olika längder 3600, 4200 och 4800. Räkna, mät och räkna igen! Innan du beställer.
3. Använd tryckimpregnerat utomhus.

4. Skruv. För utomhusbruk naturligtvis. Och tänk på att en skruv skall gå minst lika långt in i virket bakom som materialet som den skall hålla uppe. Så om du skall skruva upp en regel som är 45 mm så måste skruven vara 90 mm. Det går naturligtvis att rucka på den här regeln men kom inte och gnäll att jag inte varnade er.

Projekt nummer två. Byte av panel på en vägg. Måste nog vara det tråkigaste som finns. Vi har så kallad fjällpanel på våran stuga och framsidan är ganska utsatt för väder och vind och det var inte mycket mer är målarfärg som höll ihop den sidan. Så det var dags att utföra lite kirurgi på huset.
Innan vi kunde sätta igång med att riva ner den gamla panelen så grundade vi den nya panelen med grundfärg och sen målade vi dem med färgen en gång innan vi var redo för rivandet.

Sa jag att vi har våran stuga på Sveriges regnigaste plats? I alla fall så har vi det och då är det bra att ha så lite tid som möjligt med ostruket virke som får utsättas för väder. Vi har en stor altan under tak och det var det utrymmet som fick tjäna som målarstuga för det här projektet. Eftersom sista semesterveckan lämnade en hel del att önska vad gäller väder så var det inga problem att använde det här utrymmet eftersom vi inte gärna ville sitta ute i kylan som vi fick dras med sista veckan.

Så sen rev vi. Förra ägaren av huset gillade spik. Jag tror att jag nämnt det tidigare men om ni inte har läst allt mitt pladder om allt och inget så kan jag nämna att han använde 8, japp, åtta! spikar för att hålla uppe en kroklist för fem krokar. Och där snackar vi inte lika långt in som virket är tjockt utan spikarna var väl sådär fyra gånger så långa som virket var tjockt. Så vi visst att ta ner panel på det här huset skulle kräva sin kofot och mycket riktigt behövdes det kofot och muskler.

T gjorde det mesta av jobbet med rivningen och sätta panelen på plats. Jag hade två uppdrag i slutet som jag fick ta. Det första var att fixa till foder för fönstret. Här valde vi ett lite annat utseende än vi har på de andra fönsterna. Det spelar inte superstor roll för funktion vilket utseende man väljer men jag ville ha lite mer helt enkelt. Och så är det kul att prova på! Det andra var att sätta siffran på plats. Så. Två jobb för att få det att se likadant ut som tidigare. Ja, lite annorlunda med profilen på fönstret kanske men ändå. Det är skönt att det är gjort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar