fredag 5 augusti 2016

Takkupa - planen

Så var det det här med takkupan. Det är ju en sak som vi vill få till.  Anledningen? Jo, tanken var ju att vi skulle flytta ner vårat sovrum till entréplan till det nuvarande lekrummet. Fast. När vi tänkte på saken så insåg vi att det inte var någon bra idé för oss för att det rummet är en aning för litet. Att ha det som sovrum så hade det betytt att jag skulle få hoppa över T varje gång jag skulle lägga mig eller krypa upp via fotändan på sängen. Det kändes helt enkelt inte helt lysande. Så när pojkarna blir tillräckligt stora att de inte längre vill dela sovrum så måste en flytta ner och det kändes inte heller helt bra. Så vad skall vi göra? Jo, en takkupa. Fördelen med det är en annan också. Vi kan få plats med ett badrum på övervåningen också. Stort plus.
Så nu har vi fått en ritning och en mockup på hur det kan se ut från arkitekt L från Ett Ark Arkitekter!


Vi fick ett antal förslag på hur takkupan kan se ut utifrån men det här var vinnaren, enligt oss. Fem vita fönster. Ett utskjutande tak och plåt runt om. De tre fönsterna till vänster skall vara i det nya pyttelilla sovrummet och det andra två åt höger kommer vara inne i badrummet.


Det här är den nya planritningen för övervåningen. Just nu så har vi killarnas sovrum till vänster och vårat till höger. Mellan sovrummen har vi nu en pytteliten toalett och en klädkammare där T har sina kläder och vi har våra lakan så det måste få en ny typ av förvarning någonstans. Sannolikt i vårat sovrum. Jag har en plan för det med. Återkommer om det. Nu kommer det istället bli ett litet sovrum. och en litet badrum med dusch. Jag har redan inrett badrummet. Jag vet. Det är en sjukdom. Så mycket kan jag säga att golvet kommer bli rutigt. 

Det kan ju vara så att killarna inte har några problem med att dela rum och sen kanske någon av dem vill flytta ner med en gång. Det är helt ok också. Då kan vi använda rummet till kontor eller pysselrum för symaskin och sånt. Eller en walk in closet! Möjligheterna är oändliga!

Nu väntar vi på att vi skall få reda på vad kalaset kommer att kosta oss. Vi har en byggare som vi nog kommer anlita. De verkar seriösa och har ett upplägg som vi gillar. Jag hoppas att prislappen inte får oss att kasta in handduken på det här projektet. Det kommer att ta tid att få ordning på allt så det här projektet kommer nog ta sin början nästa år. Så lång cliffhanger på den... Håller er uppdaterade om vad som händer med byggstart och allt annat och prislapp och sånt när vi vet mer. Fast för nu. Visst ser det bra ut!?!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar