onsdag 17 augusti 2016

Utekök: DIY - Bygg din egen låda av badrumsmatta

Ja visst låter det knäppt? Rubriken alltså... Faktum är att det är precis det jag gjorde. Inte bara en låda utan två. Så kan det gå.


Saken är den att det var en badrumsmatta av trä. Den satt ihop med svart platt gummi på baksidan som var fastsatt med häftklamrar. Jag hade två såna mattor i vårat duschrum i sommarstugan. Fast det huset är ju nu rivet och mattorna stod på lut på baksidan av stugan och väntade på att jag skulle bli inspirerad. Vilket jag blev och tänkte LÅDA! och tog hem träet efter det att jag plockat bort alla häftklamrar och gummilisten från baksidan. Jag tog också hem småspik som förre ägaren till stugan lämnat kvar (tror att han samlade på spik). Sen funderade jag ut hur jag ville ha lådan och började såga. Mattan var 60 cm bred så det hade varit maxlängden som jag skulle kunna ha gjort. Fast jag valde att kunna göra två lådor så jag sågade ut dessa mått:
4st x 40cm för botten
8st x 40cm för de långa sidorna
4st x 20cm för höjden
2st x 30cm för att hålla ihop botten
8st x 30cm för de korta sidorna  
 Om man nu inte som jag har en badrumsmatta liggande som bara väntar på att bli använd så finns det nog sånt här virke att köpa det är typ 45mm x 12mm.


Sen är det bara att börja hamra. Vill man kan man nog använda lim mellan brädorna också. Jag valde att inte göra det. Det kan vara ett misstag fast än så länge håller lådorna ihop bara med spiken.
Jag började med botten. Jag la två bitar som avstånd från kanten på 30cm brädan för botten. Sen la jag på 40cm brädorna på med hyfsat jämna avstånd och spikade fast dem med mina minispikar.


Sen gjorde jag likadant på andra sidan och när det var klart så tog jag 20cm bitarna (höjdbitarna) på lådan och spikade fast dem och en bit av långsidorna. Alltså jag spikade från lite alla håll och mot alla delar lite som jag tyckte att det behövdes. Mellan 2-4 spikar i varje del mot en annan del skulle jag nog kunna säga.



Och det här blev resultatet efter ett antal spikar. Långsidorna efter botten och kortsidorna sist. Sen borrade jag fyra hål i den översta av brädbitarna på kortsidorna och trädde i rep som jag knöt på insidan.


Tips: Knyt först en knut i änden på repet. Dra igenom hela repet igenom båda hålen.KLIPP INTE INNAN. Det vill säga om inte repet är jättelångt. Då är det ok att korta ner det. Knyt ihop den andra knuten. Dra åt knuten och se till att knutarna sitter där de sitter. SEN klipper du av repet. Det är jättesvårt att knyta andra knuten om du inte gör så. Du får försöka fast kom inte och säg att jag inte varnade dig!





Så när den lådan var klar så byggde jag en till. Lite annat utförande för jag hade väldigt många stumpar som var 20 cm långa över från första lådan men inte så många bitar som var 40 cm långa. Så långsidorna ser lite annorlunda ut men i övrigt är det samma konstruktion och mått.



Så nu pryder mina fina badrumsmattelådor sin plats under grillen. Jag tycker de är riktigt fina! Och faktum är att eftersom jag hade allt material hemma redan så kostade dom inte en krona! Jag gillar!
Undrar ni om den flätade blomkrukan mellan lådorna så finns den där för att samla upp askan från grillen. Den blåa hinken under är fylld med grus för att kunna fylla på i stenläggningen när det sjunker undan. Ok. Så var det med den saken! Lådor för förvaring i uteköket? Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar