lördag 13 augusti 2016

Uteköket - förvaring för dynor och ett tak

 Det har hänt saker med uteköket! Vi är så gott som färdiga med själva konstruktionen. Finns lite små detaljer som jag också skall skriva om men låt oss ta en sak i taget.

Först tak. Här kan jag helt och hållet säga att jag inte gjort mer än att hjälpa till att hålla fast en och annan skiva eller hålla emot eller den hjälp som T behövde medan han fixade hela taket. Stommen byggde ju jag medan T putsade det som vi murat men faktiskt fästa taket där gjorde T allt jobb. Vi använde kanalplast för taket och det blev bra, tycker vi. Eftersom taket är tre meter brett så använde vi tre delar eftersom skivorna är en meter breda. Taket är lite bredare än tre meter så det är en liten glipa längst in i köket. Vi kommer lägga en bräda där sen så det kommer döljas. Det är inte så att det behöver vara jättesuperdupertätt. Det är ju ett utekök. Det skall bara hålla oss hyfsat torra när det regnar och vi ändå vill grilla. 
Ser ni till vänster i bilden ovan? En låda? Eller bänk? Låt oss titta lite närmare på den. 

 Det här är helt och hållet mitt projekt och jag kan inte vara mer nöjd! När vi hade gjutit färdigt bänkskivorna till köket så hade vi en massa formplywood kvar och det kan ju användas utomhus vilket var en bra sak att använda här. Så jag använde virke som jag hade kvar och byggde fullständigt på känsla. Ingen ritning alls. Om ni tittar på bilden ovan så är formplywood-delen överst lös och inskjuten under hyllan i bakkant och om man tar loss den delen så avslöjas förvaringen av våra dynor.

 Det är en rymligare låda en vad den kanske ser ut att vara och just nu är den bara lastad med lounge-gruppens dynor. Vi får väl se om vi skaffar dynor till matgruppen också. Vi får väl se vad vi väljer. Vi har en idé om vad vi vill ha fast vi väger fortfarande alternativen. Det kostar en del med bord och stolar om man vill som vi få plats med 8-10 personer och att det går att förvara vintertid.

 Så när taket var på plats och lådan byggd och vi rensat ut alla jobbgrejer från köket så såg det ut så här. Den uppmärksamme ser att vi har gjort en liten sak framför avloppet också.

Så här såg det ut innan men det var ju inte direkt charmerande så jag satte för en formplywood skiva framför och resultatet kan ses nedan.

Ok så det här är inte en för evigt lösning. Jag tror att det kommer bli dörrar här. Tror jag. Alltså jag är inte helt säker. Jag funderar på det men för nu duger det här utmärkt och det fyller sitt syfte i att dölja rören. 

 Så här fint ser det ut när vi eldar i våran öppna spis/grill/eldstad? Jag vet inte riktigt vad man skall kalla det? Eldstad tror jag är det bästa ordet? Kanske finns något bättre. Fast visst är det fint!

 Så vi gjorde en liten egen lösning för att även kunna grilla i vår eldstad. Vi bockade till armeringsjärn som vi hade kvar från gjutningen av bänkskivorna och så la vi på grillgallret från våran andra grill. Klart! Enligt T så fungerar det här jättebra även om det kanske inte är den snyggaste lösningen. Fast det är svårt att hitta ett grillgaller med ben som inte kostar en njure.

Så nu är det några saker kvar att skriva om som hur man bygger en kran och bygger lådor och sen några fina efterbilder när vi har piffat lite så det kommer inom kort!

Så tills dess måste jag bara visa hur långt vi har kommit! Kommer ni ihåg hur det såg ut innan stenläggningen? Om inte. Här kommer lite före och efterbilder!

Våren 2015
Våren 2016
Sommar 2016
Sådär. Bara några saker kvar nu och sen blir det fest!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar