torsdag 22 september 2016

Grundmålat - eller målad grund borde jag säga

Våran garagedörr och groventré var sexigt bruna när vi köpte vårat hus och har blivit helt klart ignorerade sen dess. Alltså vi vill ju göra ett spa i garaget och då kommer vi uppdatera dörrarna med glasade dörrar. Vi skall ha tak över och en massa annat fint och dyrt.  Fast de bruna dörrarna löste jag helt enkelt inte längre! De behövde en omgång färg. Eller fyra.

.  
Jag tvättade av dörrarna med vatten, grumle grönsåpa och en hård borste och en svamp. Sen skrapade jag loss den färgen som var lös vilket var förvånansvärt lite och den slipade jag lite på hela ytan innan jag började måla. Eftersom jag inte köpt någon grundfärg så slabbade jag bara på täckfärg tills att den bruna färgen inte längre syntes. Alls. 
Och när dörrarna var målade så dök problemet med våran fläckiga grund upp. Alltså färgen på grunden är allt från svart till ljusaste grå. 

Så vi beslutade oss för att måla om den i en färg. Vi tog bara vad de hade för färdigblandad färg för grund på Jula. Den var mörkt grå och fungerar bra på vårat hus. T roade sig med högtrycksspruta innan så att vi hade ett hyfsat rent underlag att måla på.

Och vi målade runt hela huset. Så att allt blev samma gråa nyans. Ingen fläckig grund längre. Det tog inte så lång tid heller att göra det.

Vi målade trappan också. Alltså betongen på den. Men att måla en oskyddad del utomhus när det tio minuter senare börjar regna värre än det gjort på en halv evighet är en dum idé. Resultat blev inte riktigt vad vi ville ha.

Det var värre fläckigt än det varit innan. Så det var bara att bita ihop. Vänta på bättre väder och göra om det.

Och nu har färgen torkat och allt är frid och fröjd även här. Dom halvdöda växterna i zinkbaljan
 frågar kanske du? Det är konst, säger jag. Det är inne att visa verkliga och inte pintrestvärdiga bilder. Jag är före min tid! :-) ok. Kanske inte. Jag är inte lysande på att piffa helt enkelt. Men se skylten ovanför dörren? Fin va?! Tillsammans med den mörkt gråa grunden som har samma färg som fogen mellan tegelpannorna. Det är en lycklig slump. Men bra blev det. Hela grunden faktiskt. Väldigt nöjd. Dörrarna och grunden var de sista "måste" som vi hade i trädgården för i år. Nu skall utomhusjobben få vila till våren. Ja, ett och annat ogräs får vi väl rycka och jag antar att T kommer klippa massa gräsmatta men i övrigt är vi klara!



2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack rara du! Kan inte fatta att vi inte gjorde det i början av sommaren istället för att vänta till sommaren var slut. Det tog u ingen lång tid och vi hade färgen. Så kan det vara iblan.

      Radera