fredag 30 september 2016

Hallen - Före och Efter

Nu är den uppdaterad igen! Våran hall. Det verkar vara en never ending story. Det kan ju bero på at ytan är på tok för liten för en familj på fyra och att vi borde använda våran groventré nere i källaren mer för där har vi plats att stuva undan hur mycket som helst. Fast saken är den att vi använder den här dörren. Alltid. Utom någon gång som vi går ut i trädgården fast det är inte ofta.

I alla fall så visade jag att jag målat väggen igen i hallen och att jag köpt nya krokar för killarna att hänga upp sina jackor på i det här inlägget. Nu hänger allt på plats innanför ytterdörren.
Nu hänger de glänsande svarta krokarna på plats och verkar klara av jobbet med killarnas jackor och tjocktröjor väldigt bra.

Jag skruvade upp kroklisten med vanliga skruvar men eftersom de är metalliga och jag inte riktigt ville att skruvarna skulle lysa med sin närvaro så tog jag lite hobbyfärg och målade över skruvarna med ett tunt lager färg så att det fortfarande går att skruva ut skruvarna när jag gör om igen. Inte för att jag vill göra om hallen igen men det är väl bara att inse att det händer oftare än jag vill...
Väggarna blev riktigt bra. Det syns lite spackelfläckar på det ljusa men det är helt ok för min del. Ingen som kommer hem till oss skulle ändå inte stirra på det utan vänder nog hellre blicken på det läckra gröna mönstret och funderar på hur jag lyckades få till det så fint.

Ovanför krokarna hänger en fin lampa som jag köpte på Mio. Den är lite i starkaste laget men jag gillar det Det ger bra ljus precis innanför dörren så som jag vill ha det. Sladdarna däremot lämnar en del att önska. För tillfället har jag gömt en förlängningssladd under mattan. Inte den mest ultimata lösningen men det fungerar i alla fall. T vill att vi skall byta till en svagare lampa men det går inte så kvar är att byta till en dimmer på den. Det är något som jag funderar på att göra. Jag måste bara kolla upp specifikationen så att det fungerar på den här sorten. Bredvid hänger mitt lilla rådjurshuvud som också är inköpt på Mio och som jag gillar skarpt. Det känns lite lantligt utan att det är för överdrivet. Lite lagom liksom.

Ovanför på våran hatthylla har jag ställt upp några lådor från ICA. Det är för att dölja alla mina sjalar och våra cykelhjälmar. Cykelhjälmar är viktiga men de är ju inte direkt snygga att titta på. Jag har någon idé om att få upp lådorna på någon form av hyllkonstruktion. Fast eftersom jag inte fått till det snyggt i huvudet än så ligger den idéen vilande än så länge.

Så då var det dags för en före efter bild! Det är väl det ni har väntat på.
Före
Ja, så här såg det ut i våran hall från början. Bård längst taket. Dörren som nu går in till köket gick in till matsalen och det fanns ytterligare en öppning som gick in till en inre hall och sen in till köket. Den öppningen är borta nu. Spegeln är den samma som vi har kvar fast vi har målat den vit. Dörren och lampan är densamma men hatthyllan tog vi upp från källaren och den här fick förpassas till soptippen när J använde den som klätterställning.
Efter
Skoförvaring är byggd. Låda ör omklädd och hallen är målad igen. Jag måste säga att  jag är väldigt nöjd med resultatet. Det är fortfarande ett litet problem med möss och vantförvaring. Jag har en plan för det. Skall se om det går att förverkliga. Fast först får det nog bli en garderobslösning i vårat sovrum. Det är nästa plan nu när vi går in för höst och vinter. Kanske inte riktigt nästa projekt men ett av höstens projekt.

1 kommentar: