torsdag 1 september 2016

Hallen - igen

Det är antagligen bara jag som gör om och gör om och gör om igen när det inte känns bra i magen. Ibland tror jag att det är bra fast det visar sig att det inte blev så bra som det fungerade i huvudet. En sån sak som har behövt några omtag är våran hall. När jag tänker på det kanske det låter bättre om lösningen utvecklas? Hmmm... tål att tänkas på...

Hallen i början av vårat husäventyr
Så om vi återgår till hallen så har det tagit tid att låta den ultimata lösningen utvecklas. Vi gjorde ju ett ryck när vi flyttade in och fixade ordning. Det fungerade.
Men så fick jag göra om skostället för det kändes inte riktigt bra.
Och så fick jag byta ut knopparna för killarnas jackor för att det inte kändes bra.
Och så kändes det inte bra igen.


Så vad var det som inte fungerar? Det är en bra fråga som jag brukar ställa mig när det inte känns bra i magen. Så jag granskade den här väggen.
Det som återkom var:
1. Rörigt
2. Dåligt med ljus
3. Krokarna
Det var de där kroklisterna från IKEA i bilden ovan. Missförstå mig rätt. Jag gillar IKEA. Mycket i vårat hem kommer från dem och det är mycket som fungerar superbra. Som skrivbordet som jag sitter vid nu när jag bloggar. Superbra. Fast så finns det de där sakerna som verkar bra i teorin men inte fungerar i praktiken. Som kroklisten.


Billig är den också. Tjusig heter den. Fast den saknar något i funktionalitet. Alltså den är svår för killarna att hänga upp sina jackor på. Det är bara att inse. Mina killar är små och de kommer bli en aning bättre på att hänga upp sina jackor innan de blir sämre igen och det måste vara krokar som möjliggör det för dem att snabbt, enkelt och smidigt skall kunna hänga upp jackorna. Helst att krokarna tar upp jackor som mer eller mindre kastas på dem. Det händer och kommer hända oftare. Vilken trettonåring har du sett som hängt upp sin jacka på en galge? Även om det är många år tills mina små killar är där så vill jag ändå "Mota Olle i Grind". (Oj. Nu lät det som jag är 88 år!)

Så vad att göra, vad att göra? Så damp Mios katalog ner i brevlådan. Den katalogen saknar allt i layout men har mycket funktionalitet. Det är synd att Mios största reklamblad är en produktkatalog. De borde ta efter IKEA lite och jobba på att få katalogen mer läsvärd. Fast nördig som jag är så gick jag igenom hela katalogen ändå. Det är en sjukdom. Jag vet. I det här fallet så hittade jag några godbitar.
1. Bra krokar (Harald)
2. Superfin vägglampa (Adele)
Så när J fick höstblåsor (några på fötterna och några på händerna) och fröknarna på förskolan tyckte att han verkade väldigt sjuk så åkte vi till Mio för att se om krokarna och vägglampan höll måttet. Och det gjorde dom. Krokarna hittade jag tyvärr bara i grått så det blev till att spraya svart. 
Så när krokarna fick sin behandling så gav jag mig på lådan som vi har lite extra ytterkläder till killarna i plus att det är en bänk att sitta på när de sätter på skorna. Det är väl inget fel på tyget men det har blivit lite fläckigt och fult av idogt användande så det kändes som att det var på tiden.
Så när vi tog en sväng förbi IKEA så åkte det ner 80 cm av Rosenrips tyget. Så hela 35 kronor kostade det att få et nytt tyg på dynan. Jag gjorde det enkelt för mig och bara fäste tyget över det befintliga tyget.

 SÅ här blev det istället. Ursäkta usel bild men jag orkar inte editera flera bilder nu. Lovar bättre efterbilder i nästa hallinlägg.

 Sen var det dags att ta tag i väggen. Eftersom jag har ändrat mig så många gånger så fanns det en hel del hål i väggen. Spackel fick det bli och sen insåg jag att jag inte längre hade någon mer beige färg hemma. Så istället för att köpa ny beige färg så tänkte jag att jag kunde göra något roligt med väggen istället.
Så jag började tejpa upp maskeringstejp. Jag tänkte fiskbensmönster. Jag har läst om det här någonstans men kan inte för mitt liv komma ihåg var. Så inte min idé utan jag bara återanvänder. Jag delade väggen i fyra lika breda delar med tejp från golv till tak. Sen målade jag små streck på tejpen var 10 cm. Sen satte jag tejpen från ett streck till ett annat högre upp eller längre ner så att det blev lite fiskbenigt.

 När all tejp var på plats så var det dags att måla. Färgen är den som jag blandade ordning när jag gjorde romberna i lekrummet. Jag hade kvar så jag tänkte att jag kunde använda det här.

 Jag målade allt med pensel och när jag målat klart så väntade jag en liten stund så att färgen inte längre var helt blöt och glansig utan hade börjat bli matt. Då började jag dra bort tejpen.

 Jag tog tag i tejpen längst ner på de lodrät tejpen och då följde de korta bitarna med också så det gick väldigt lätt att få bort all tejp. Det har läckt igenom på vissa ställen och på andra ställen syns spackelfärgen om man tittar noga. Men jag är helt ok med det. Alltså det lite operfekta. Mönstret gör att de flesta människor kommer titta där istället för att se spackelfläckarna under.

Så nu är det bara att få upp krokar och lampa och snygga till lite grann. Och undvika rörigt. Det är prioriterat. Hur jag nu skall lyckas med det med det här mönstret!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar