torsdag 15 september 2016

Utekök - DIY Kran

Har ni någonsin tänkt på det här med kranar i utekök? Inte det. För det har jag. En hel del faktiskt. Eller jag har inte tänkt så mycket på dem som finns utan den totala avsaknad av vettiga kökskranar för bara kallvatten! Det finns de där små varianterna som är varianter av den som syns nedan.


 Fast det som kan kanske inte tänker på när man tittar på den här är ju att det är meningen att man skall fästa dem i väggen. Och hur många har en vägg i ett utekök? Ja, det finns säkert massa personer som har det och det finns säkert en hundra tusen fina lösningar som man kan göra med den här typen av kran fast om man är som jag och gärna vill ha en kran som kommer upp genom bänkskivan som i vilket annat innekök som helst så är utbudet skrämmande litet.

Jag hade gjort hål i bänkskivan och dragit hit en slang för att kunna ha en kran och banne mig skulle jag minsann ha en kran om jag så var tvungen att bygga en själv! Faktum var att det var det enda alternativet som jag kunde hitta. Alltså att bygga en själv.
Som tur är så finns det ju rör och så finns ju Äntligen hemma Björn som visar hur man gör i det här klippet. Så ingen cred till mig för den idén men utförandet är mitt eget. För det som han gör. Alltså att bocka ett rör var inget alternativ för mig eftersom de där rörbocksgrejen var ganska dyr. Det som lockade i vad Björn säger i inlägget är att man inte behöver bocka utan att man kan välja ut rördelar och bygga med raka delar och färdiga böjar. Jajamensan! tänkte jag och blev eld och lågor.


Så jag tog mig till K-Rauta (men Jula har samma grejer också och det finns säkert på en massa andra ställen med och av olika märken) och införskaffade material enligt bilden ovan. Allt är i dimensionen 15mm och det finns andra dimensioner också men det här kändes bra för mitt bygge.

Jag utgick ifrån den böjda delen som är något rör till element förstod jag det som men som hade en fin lite mjukare böj som passar för en kran där vattnet skall komma ut. Sen kapade jag en bit av röret som jag köpt och så skruvade jag ihop dem med en mutter. 

Sen får man skruva ihop alla delar som man behöver. Det kan vara lite trixigt och det kan vara lätt att glömma en kopplingsdel eller två. Eller missa att man behöver ha en hona till hanne eller tvärt om någonstans. Det är bara så. Då får man åka till affären igen. Naturligtvis hände inte det mig! Jag kom ihåg alla saker och kopplade detta hur lätt som helst utan några som helst problem...

Inte då. Det tog en förbannad lång tid och jag var tillbaka i bygghandeln två gånger för saker jag glömde. Och jag bröt loss en flisa på en tand för att jag vägrade inse att man måste faktiskt ha en gardenakoppling när man skall koppla ett rör mot en vanlig trädgårdslang. 
Så när det äntligen äntligen äntligen var klar så var jag sååå nöjd med mig själv! Visst är den stilig. Alla delar. Glänsande och nya.
 Så fint vattnet rinner i kranen! Ser ut som världens mest lyckade projekt. Eller hur? Visst! Så varför har jag inte skrivit om det här tidigare!?! För nu kommer det det. Det totala misslyckandet. Japp. Totalt och fullständigt!
För även om vattnet rann snällt och fint genom kranen när vredet var öppen så visade sig ett tydligt problem när jag stängde av vattnet med det här lilla vredet. Flopp, sa det, och hela kranen flög i luften. Vatten pumpade ut i stor mängd. Jag fick springa bort till kranen i väggen och stänga av. 

 Och så här blev kranen liggande. Ni ser att röret som sticker upp genom bänkskivan är ett vanligt rör. Och det verkar som att trycket blir för högt för att röret och en vanlig koppling skall kunna hålla emot. Och då provade jag verkligen med flera olika alternativ och skruvning och annat tills jag insåg mig besegrad och bestämde mig för att köpa någon annan rördel som var gängad. Sagt och gjort. Tillbaka till affären igen. Hitta en helgängad rördel som uppfyllde mina krav. Gänga rördelen på plats. Skruva skruva fästa fästa allt igen och lycka när kranen stod upp igen. Hurra! Det kunde vara det lyckliga slutet på den här historien. Önskvärt till och med. Jag skulle kunna visa en massa bilder på en fint fungerande kran. Kanske en video till och med? Men så var inte fallet. Jag vet inte var det är någonstans som det formligen sprutar ut vatten underifrån när jag vrider av kranen så någonstans är det inte tätt. Jag har provat med MÄNGDER med gängtejp och fortfarande läcker det. Kranen flyger förstås inte loss längre så det kanske kan ses som en vinst. Men funktionen! Funktionen saknas. Brutalt. Så nu har jag gett upp för i år. Jag är besegrad. Kran-djäveln funkar helt enkelt inte och jag är totalt missnöjd. Det den inte saknar i stil och skönhet saknar den fullständigt i funktionalitet. Så nä. Det funkar inte. Har jag gett upp för alltid? Nä. För mycket pengar investerade och den är ju så fin! Men nya tag till våren, tänkte jag. Just nu är jag bara så förbannad på hela åbäket så att om jag skulle försöka mig på att fixa det så hade jag fått ett fullständigt bryt. Och nej. Det är det ingen som vill uppleva. Minst av allt jag själv.

Med en liten kvällsbild där man kan se våra fina glittrande lampor som vi satt upp i köket syns så avsluta jag det här inlägget. Det ser snyggt ut. Det mesta fungerar. Och jag är faktiskt nöjd med vad vi har åstadkommit min käre make och jag. Om nu bara kran-djäveln hade fungerat....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar