lördag 29 oktober 2016

Sovrum - tapetseringstips för oinvigda


Nu har jag tillbringat en hel dag med att tapetsera. Så när jag höll på så fungerade jag så saker som jag tycker är rätt bra att kanske sprida vidare för andra som kanske inte vet. Nu är det så här att jag inte är något proffs. Kommer aldrig kalla mig proffs men jag har tapetserat ett och annat rum vid det här laget och jag kan bara säga att jag föredrar tapeter framför målat av flera anledningar.
1. Skavanker på väggarna är lättare att dölja med tapet.
Du kan låta tapeten gå över ställen där fogar brukar spricka och så kan det fortsätta att spricka bakom tapeten. Inget syns. Nice.
Du kan tapetsera över ojämnheter och det kommer inte synas alls genom tapeten. Proffs säger att man måste jobba ihjäl sig med underlaget. Det måste vara slätt som en barnrumpa. Nä. Säger jag. Ta bort saker som sticker upp men annars ränder och ojämnheter döljer tapeten. Målar man så är barnrumpa att föredra.
2. Tapeter tillför lite liv och värme!
3. Ge upp alla tapeter som man inte sätter klistret på väggen. Alltså allt som behöver svälla och sånt. Det är aptråkigt och jättebökigt att hålla på med. Klister på väggen och tapet på. Det är så det skall vara.
Följande saker behövs när man tapetserar. 

1. Tapet av easy up varianten (klister på väggen)
2. Mattkniv
3. Tapetklister (köper du fyrkantig burk så behöver du inte hälla över klistret för rollern får plats ändå)
4. Roller och pensel
5. Vattenpass
6. Blyertspenna
7. Sax

 Så till tipsen för den oinvigde. Först och främst. Jämna till väggarna hyfsat. Spackla och slipa till där det är väldigt ojämnt eller där du har borrat hål innan. Det behöver inte vara helt slätt men ganska ok är bra. Ta bort locken på lampkontakter och eluttag. Torka av golvlister. Är golvlisterna dammiga så kommer tapetklistret fastna i dammet och det blir inte så snyggt. Om du missar att att ta bort dammet så ta fingret och torka av golvlisten medan du tapetserar.

 När du tapetserar och har mönsterpassning på tapeten så kan det känns som att mycket tapet går till spillo. Jag upptäckte ett knep för att minska spillet som i alla fall var nytt för mig. Om man öppnar två rullar med tapet och tar den som är närmast i mönstret så blev svinnet mindre. Så från 50 cm så kom jag ner till 5 cm svinn på sina ställen och det tycker jag var bra. Så två rullar och kolla vilket som ger minst svinn när du skall sätta upp nästa vård. Använd vattenpasset för att skära av vården jämnt också.

 Ett annat tips är att skära av tapeten med mattkniven rakt längst med rullen och ta av den lite längre.
 Sen är det lättare att peta in tapeten i hörnet och sen korta den till önskad längd.
När jag ändå är inne på hörn: Det är inte i alla hus hörnen är så raka och fina. Om du gör ett rakt streck med hjälp av vattenpasset och så kan du använda det som stöd för att knö in tapeten lagom i hörnet. Ibland kan det finnas behov att kapa tapeten i hörnet för att få nästa sida rak. Se då till att det som överlappar går bort från fönstret. Det blir snyggast så.

 Ok. Tapet om har en massa klister på sig går inte att skära med mattkniv. Det är ett faktum. Så ha sax till hands. Det går bra att klippa med sax i hörnen också när det behövs. Det är inget nederlag att använda sax men för att skära av i neder och överkant så ger mattkniven ett snyggare och jämnare resultat.  Och blir det inte bra med en gång så dra ner tapetbiten och klistra på mer tapetklister och gör om. Det är inte så bråttom när man tapetserar. Det finns inget vått i vått som måste efterlevas eller nåt sånt. Tapeter. Det är bra och förlåtande grejer det.

 Om ni har gamla element i rummet så kanske ni funderar på att ha tapet bakom elementet. Framförallt om det finns en massa gammal och färgglad tapet bakom elementet och det är skitfult. Nu är det så att de finns dom som hävdar att man måste ta bort elementet för att göra det riktigt snyggt för det är helt omöjligt att tapetsera bakom element.
Det är inte lätt att tapetsera bakom element men det går. Ser det ok ut bakom elementet så sluta tapeten vid sidan om och lämna elementet ifred. Men om ni vill göra det så har jag ett jättebra tips. Om ni sätter klister på tapeten. Skär sönder den på ställena där tapeten ungefär kommer träffa på det fästen som håller elementet uppe.  Hissa sen ner den limmade tapetbiten bakom elementet och använd en skruvmejsel för att räta ut tapeten bakom elementet till det är hyfsat slätt.

Sen tar man ett större tygstycke och drar upp mellan elementet och tapeten. Använd skruvmejseln igen för att dra runt trasan bakom elementet. Lämna kvar trasan där det kanske behövs lite extra tryck. Jag säger inte att det här blir perfekt. Behöver du perfekt så anlita ett proffs. Det här ger ett ok resultat som duger för mig Och ärligt. är det någon som någonsin tittar mellan elementspringor för att se om tapeten livar perfekt?

Så nu är tapeten uppe. Hoppas att ni kanske hittade något tips som inte var fullständigt självklart. Jag är i all fall nöjd med de små sakerna som underlättar tapetsering. Men nu är det dags att ta tag i garderoben igen. Dörrarna är ju klara så det skall väl gå ganska smidigt.... eller?

2 kommentarer:

  1. Det ser jättefint ut. Den tapeten är så fin. Håkan har börjat på det stora sovrummet uppe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är helt kär i tapeten. Den gör sig verkligen jättebra i vårat sovrum! Jag förväntar mig bilder från eran renovering! :-)

      Radera