tisdag 4 oktober 2016

Virkat lite...

I väntan på att jag skall ta itu med sovrummet så har jag börjat virka. Så kan man också bedriva tid. Faktiskt väldigt skönt när jag pendlar och åker tåg. Fram åker virkningen och tiden in till stan tar bara ett varv eller två. Perfekt tidsfördriv och så blir ju resultatet något man kan använda.

Så här är nytillskottet i soffan i vardagsrummet. Nä, det är inte den blåa fina kudden. Det är ett nytt kuddfodral från IKEA. Det är inte heller min fina kudde med noshörningar som jag fått från min svärmor utan den fina rosa kudde som är ny och jag är så nöjd med den!

Så en närbild! Den är bubblig! Visst är det läckert! Jag bara måste klappa på den! Det finns en massa olika sidor där man visar hur man virkar bubblor. Jag använde mig av den här sidan. Men min vän E som också har lite dille på virkning just nu virkade ihop fem maskor i samma maska istället för alla beskrivningar som visar på fyra så det gjorde jag med. Sen gjorde jag en annan sak med. Istället för fasta maskor emellan bubbelmaskorna så gjorde jag halvstolpar (tre stycken). Sen fast maskor på vägen tillbaka.
Alltså det var lite problem att få det rakt. Jag tror jag blev lite förvillad av att jag försköt bubblorna så på nästa varv så satte jag bubblorna i mittenmaskan av de tre mellan bubblorna i föregående varv. Fast det gör ju inget om det inte är jämt i kanten. Det hamnar ju inne i kudden när man virkar ihop kudden så inga problem, tänkte jag.

Baksidan gjord jag i två delar. Jag hade inte rosa garn så jag blandade in en beigefärgat garn som jag hade mycket av. Baksidan kunde jag göra med en typ av maskor men det hade varit för lätt så jag gjorde ett varv med stolpar. Sen ett varv med halvstolpar och sen ett varv med fasta maskor och sen började jag om med stolpar. Alltså hur många maskor jag gjorde och sånt vet jag inte riktigt. Jag räknade inte. Jag bara tog en kudde och måttade på den. 
Jag köpte några knappar på Åhléns och gjorde knapphålen lagom stora för att få plats med knapparna. Det råkade vara fem maskor som jag släppte och gjorde luftmaskor stället. De två raderna vid knapphålen gjorde jag med fastmaskor. Jag virkade ihop kudden på insidan. Lite på måfå där också. Jag minskade lite på delarna på baksidan närmare knapparna som jag brukar göra när jag syr kuddar också.

Så nu har vårat vardagsrum fått en liten touch av blått och rosa. Det funkar väldigt bra med mattan tycker jag. Så det var det. En bubblig kudde! Nu skall jag gå ut och måla garderobsdörrarna som skall vara i sovrummet sen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar