måndag 21 november 2016

Garderobsdörrar

Ni som läste mitt inlägg om garderoberna i vårat sovrum kanske trodde att de där dörrarna har vi köpt och det var bara att sätta på plats. Nja. Det är ganska långt från sanningen faktiskt. Saken är den att vi redan hade dörrarna.

Vi behöll dem när vi rev väggen mellan köket och matsalen där nere. T undrade varför i hela fridens namn jag ville behålla dörrarna och jag måste säga att jag lite grann funderade på det också. Fast det kändes som att de tillhörde huset och jag ville inte göra mig av med dem och nu får jag användning för dem!

Dörrarna var väl kanske inte riktigt i topptrim och jag var tvungen att ta bort gångjärnen på dem eftersom jag inte hade delen som satt i de skåpen som vi rev. Allt var övermålat en sådär åtta gånger så det gick inte helt lätt att skruva ut skruvarna. Slutade med att jag bände loss gångjärnen. Inte helt optimalt men vad skall man göra? Så hålen som blev fick jag göra något åt och jag har läst ett tips någonstans om att man kan peta ner tändstickor med lim i så kan man använda hålen igen och skruvarna har något att fästa i.
Så det tipset utnyttjade jag här. När de här små hålen var fixade så var det dags att ta tag i att göra om två av dörrarna. Det var så att alla dörrar hade suttit en och en i garderober så ingen av dem hade något "not"? så att de kunde användas tillsammans med en annan dörr och alla dörrar hade låskolv genom hela dörren. Så när jag tog bort låsen så fick jag hål som var tvungna att fyllas med något.

Eftersom två av dörrarna skulle ha låsen kvar så var det bara två dörrar som jag behövde fixa till. En liten träbit, såg, kniv och sandpapper så fick jag till något att fylla hålen med.

När jag fått till passformen hyfsat så använde jag trälim för att fästa den på plats och sen fick det torka. De små skruvhålen pluggade jag igen med tändstickor. När allt var torrt så sandpapprade jag det slätt. Och när det var klart fyllde jag i springorna med byggfog. Appropå byggfog. Det är väldigt kletigt och väldigt svårt att få jämt. Spackelspade fungerar hyfsat bra för att få det slätt men sandpapper fungerar inte helt lysande på byggfog. Så när man sätter byggfogen se till att få det så jämt med spackelspaden som det bara går med en gång. Jobba snabbt för det torkar fort och ju mer du försöker få det jämnt efteråt är i stort sett lönlöst. Lite går att sandpappra på byggfog så det gjorde jag innan det var dags att måla hela dörren och innan jag började måla så sandpapprade jag hela dörrarna på alla sidor och såg till att gamla skavankar suddades ut så mycker som det bara var möjligt. Det finns nog bättre preparat än byggfog för att jämna till dörrar. Jag har för mig att Martin Timell använde något annat på Äntligen hemma. Jag tog det jag hade hemma och det det fick jobbet gjort. Återkommer om det var en usel idé om några år.

Två av dörrarna behövde ju inte modifieras mer eftersom de inte skulle ha någon "not"? så jag började med att måla dem. För det två andra så köpte jag en tunn bräda på Beijer Bygg som jag sågade till lika lång som dörren. Fast den här brädan var för bred för att använda i dörren så jag tog med den till min träslöjdskurs och fick brädan delad i två delar så att de blev så smala som jag behövde för dörrarna. Jag slipade bort så mycket av färgen som möjligt på dörrarna innan jag limmade fast brädan med trälim. Jag höll det på plats med tvingar medan limmet torkade. När det var torrt och fint så slipade jag till "noten" så att den var rundad och fin som resten av dörren. Sen var det bara att måla allt. Det tog tid. Och det var mycket väntan. Slipa, måla, vänta, slipa, måla, vänta extra länge, vända, slipa, måla, vänta, slipa måla och vänta igen. Jag valde att måla med pensel för för mig så gillar jag att man ser att det är handmålat. Så är det på övriga garderobsdörrar i vårat hus så jag ville ha det på dessa också.

 När allt var klart så var det bara att sätta på nya gångjärn (jag köpte mina på Jula fast de finns inte med på hemsidan) och sätta tillbaka låskolven i hålen som jag sparat.
Jo. Höll på att glömma nämna. Låsen som satt i dörrarna var också övermålade ett antal gånger. Så jag la låsen i vatten och diskmedel och lät dem ligga där 3-4 dagar innan jag skrapade loss färgen. Detta fungerar jättebra om man har lite tålamod och så slipper man köpa nytt. Fungerar på fönsterlås och hakar och dylikt också.

Och så här fina blev dörrarna när de kom på plats. Jag är så nöjd med hur det ser ut med tapeten runt och de vita dörrarna. Och tro nu inte att det blev så här på första försöket. Det tog tid. Alltså jag är ju en försök-misslyckas-försök-igen typ av person. Så det tog många försök. Dörren längst till höger fick jag ta ner och fästa om fästena tre gånger. Eftersom dörren är uppskruvat i MDFen så har jag limmat och pluggat i med tändstickor mellan varje gång. Det är inte så kul. Noten på båda dörrarna har jag fått hyvla av för att kunna stänga dörrarna. Magneterna som håller dörrarna stängda är nödvändiga. Och när T stänger sina dörrar lite för hastigt så flyger mina upp.
Det är verkligheten bakom bilden. Sanningen. Fast det ser bra ut och oavsett de små skavankerna så är jag så nöjd med funktionaliteten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar