tisdag 8 november 2016

Om man inte orkar städa?

Så det finns en del saker som kommer automatiskt med barn. Blöjor, mängder med kläder som de växer ut på några månader och nya sängar till exempel. En annan sak som också kommer med barn är leksaker och då inte en eller två. De har en förmåga att föröka sig. Jag vet inte om de magiskt blir fler när man lämnar leksakerna ensamma tillsammans med andra och de ynglar av sig? Eller om det bara är så att föräldrar, farföräldrar, mostrar och vänner gillar att se de glada minerna när de får en ny liten sak att leka med?

Oavsett vad det är och hur mycket jag rensar så ser det inte riktigt klokt ut med alla saker. Alla färgglada lådor, olika former på lådor, småsaker utan lådor, tågbanor, lego, bilar i massor och listan kan göras ännu längre. Eftersom vi har ett lekrum till killarna så brukar faktiskt de flesta leksaker hamna där och det är skönt. Killarna är också ganska bra på att plocka ordning bland sina saker så lådor i deras höjd som de kan dra fram och plocka in i fungerar rätt bra. Fast det ser rörigt ut.

Så. Eftersom jag inte har någon större lust att se röran varje gång jag tittar in i lekrummet när jag är på väg ner i källaren eller bara förbi för att gå på toa så vill jag dölja röran utan att för den skull inte hindra killarna att komma åt sina saker. Så gardiner fick det bli.
När jag hängde upp gardiner framför förvaringen i källaren så körde jag den lätta varianten med bara vitt bomullstyg. Här i lekrummet valde jag en lite mer lyxig variant med linnetyg istället. Tyget är från IKEA och jag klippte det i för långa längder och sen körde dem i tvättmaskinen innan jag började sy.

Jag använde samma teknik som jag använde i källaren fast upphängningen var lite annorlunda. Jag valde att använda mig av IKEAs takhängda stång (VIDGA). Såhär med erfarenhet av både Bauhaus variant och IKEAs variant så finns det fördelar och nackdelar med båda. Funktionen i slutändan är liknande. Jag gillar Bauhaus variant för att den syns mindre. Den är inte lika "hög" som IKEAs. Det är lättare att förstå vad man behöver eftersom allt ingår i Bauhaus variant istället för att man behöver välja ut alla komponenter i IKEAs. Hopkopplingen som IKEA har är mycket smidigare än Bauhaus variant och gardinen glider lättare över skarvar i stången. Så jag kan säga så här. För mig spelar det ingen roll om jag köper IKEA eller Bauhaus nästa gång. Båda får jobbet gjort. 

Nu när jag sitter här och skriver om det här så inser jag att det är dags att göra ett ryck igen för att få ordning bland leksakerna och skänka bort en del igen. Goa kompis A har ju tagit lilla bordet och stolarna redan så nu är det leksaksträsket kvar. Jag har ju gjort det en gång förut så jag vet ju att det går. Skall få gjort det innan jul hade varit bra. Det gömmer sig STORA lådor i källaren som kommer behöva ha plats här inne efter jul. Tack goa kompis E! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar