tisdag 15 november 2016

Sänggavel - ett lätt DIY projekt

Sänggaveln, undrar du. Ja! jag har byggt en sänggavel. Av absolut lättaste sort så låt oss spana in hur jag gjorde den här.
1. Såga till MDF till lagom storlek. Jag valde 1800x1100mm. Jag ville inte ha sänggaveln för högt upp på väggen men det är väl en smaksak vad man gillar. Jag valde att runda hörnen på MDFen en aning för ett lite "mjukare" intryck. Sen slipade jag alla kanter med sandpapper så att det inte skulle vara för vasst någonstans.

2. Jag valde att inte använda skumgummi i sänggaveln. Jag valde den enkla varianten med vadd istället. Jag sprayade med spraylim på MDFen och sen limmade jag fast vadden i två lager. Jag lämnade lite runt överkanten och sidorna så jag kunde fästa runt vadden runt skivan med häftpistol. Dessa två steg gjorde jag i garaget. Två anledningar till det. MDF skräpar ner. Mycket. Och spraylim stinker och fastnar överallt.

3. När spraylimmet torkat så var det dags att bära in hela sänggaveln till övervåningen. Två personer behövs för 19mm MDF är tungt. Tro mig. Jag tappade bara en mindre bit MDF på min fot. Foten blev stor! Så undvik det. Så onödigt att kommentera på men ändå. Väl uppe så tog jag den ena gamla gardinlängden som vi haft i vårat sovrum och fäste runt MDFen och vadden. Alltså man behöver inte använda en gardin till det här men våra gardiner var billig lakansväv/bomullstyg från IKEA så det fungerade toppen för ändamålet. Se till att det räcker runt hela framsidan och underkanten. Fördelen med att ha tyg under också är att det går lättare att flytta runt den (nämnde jag att den är tung?) och så blir det inga repor av tyg. Nu var jag lite snål när jag satte fast mitt tyg så jag lämnade inte riktigt tillräckligt nedtill. Ingen fara med det heller. Se bara till att sätta några små möbeltassar i underkanten så får man samma effekt.

4. Ställ gaveln på plats och beundra den vita sänggaveln och inse att här behövs det mera färg! Jag hade oavsett inte tänkt att behålla det här tyget som sänggavel. Det är enbart för att skydda vadden från att flytta runt och för att göra det smidigt att byta tyg på sänggaveln så bra idé. Använd den. Men vitt kändes tråkigt.
5. Säg hej till det här underbara tyget från Myrins! Jag blev kär. T inte lika mycket. Jag har inte sagt hur mycket jag betalade för det och svärmor G, du får inte tala om för honom att det var dyrt. Snälla? I alla fall så var det brett som standardtyger är så 150cm brett. Och eftersom det var mönster på det och jag behövde ha 190 cm brett så fick jag skarva. Jag valde att skarva i mitten av sänggaveln för att det blir snyggast så även om det ger mest spill. Jag klippte till två delar som var 150 cm långa. Jag fick klippa bort den hårda kanten på tyget innan jag mönsterpassade. Eftersom jag tycker det är lättare att mönsterpassa från framsidan och jag inte har något emot en dubbelsöm på framsidan (lite som på jeans) så satte jag nålarna på framsidan och försökte få mönstret att lira så bra som det gick. Vilket gick ganska bra, tycker jag. Ser ni sömmen i bilen ovan?
Fördelen av att ha ett så mönstrat tyg är att skarven blir rätt osynlig. Om du väljer ett enfärgat tyg så lägg det åt andra hållet och klipp av det på 200cm och skippa det här steget. Behöver du ingen söm så är det så mycket enklare. Men allt beror på tyg och kärlek till tyg är inget att leka med...

6. Så när den sömmen var klar så hände jag tyget över med avigsidan ut över min sänggavel och nålade sidorna med nålar. Jag valde att nåla lite snett så att sidosömmanra hamnar lite mer "bakom" kanten på sängen men det är lite överkurs. Dra slätt och nåla ihop. Sen var det bara ta av och sy ihop kanterna. Klippa bort överflödigt tyg vända tyget rätt och sätta på plats igen och se så att det verkligen passar bra. Om det inte gör det så se var det inte lirar och lägg till en söm till. När du är nöjd viker du upp nederkanten på tyget två gånger och syr en söm för att få till ett snyggt avslut på sänggavelöverdraget. På bilden ovan har jag flyttat bort sängen lite så att ni kan se var tyget tar slut.

Och så är det bara att sätta det på plats. Vi har inte skruvat fast sänggaveln i varken vägg eller sängstommen.. Den bara står på golvet och lutat mot väggen. Sängarna håller den på plats. Många verkar ha gjort så här och jag har inte hört någonstans att någon fått en sänggavel över sig och mosats. Vårat sovrum är så litet att det inte går att flytta sängarna så långt ut att det skulle utgöra någon risk för våra killar heller så jag kommer låta den vara sådär lös och fin. Framförallt fin. Kanske inte allas smak men för mig är det en tiopoängare.
Och när T har tröttnat så kan jag enkelt göra ett nytt överdrag till sänggaveln. Jag tänker mig kanske ett randigt tyg? Gult och vitt kanske? Rutigt? Kanske lite för romantiskt. Kanske röd och vitrandigt till jul? Eller ett lejongult manchestertyg? Det hade varit lite fräckt. Eller kanske ett grönt sammetstyg? Oändliga möjligheter!
Och så tiotusenkronorsfrågan. Kan ni se sömmen där jag skarvat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar