söndag 6 november 2016

Sovrum - Garderober och Nordali byrå gör entré

Så jag håller ju på med vårat sovrum. Det går långsammare än jag önskar men snabbare än T har trott så jag antar att jag håller ett hyfsat tempo.
Nu tänkte jag ta det här med garderob och inredning i en garderob.
Det är ju inte så att vi har mycket plats var i våra små krypin till walk in closet. Ytan är 900x1700 på golvet. Sen är det ju snedtak 1200 över golvet. Så minimalt.
 Jag har ju inte så mycket kläder. Är inte så mycket för klädshopping. Fast min käre make. Han har kläder och mycket av det. Så det är viktigt att vi får plats och kan utrymma klädkammaren som skall bli lille Es rum.
 Planen är följande. En lådkonstruktion för underkläder och träningskläder. Hyllor för tshirts och jeans och stång med galgar för annat. Samma uppsättning i båda garderoberna.
Nu finns det ju vissa brister med den här idén. Plats är en sån aspekt fast jag jobbar med det jag har och så får vi se hur långt det räcker.
Så för att återgå till själva lådkonstruktionen för underkläder och träningskläder. Där valde vi Nordli från IKEA. Den ser bra ut och verkade passa våra behov och hade rätt storlek så i måndags när det var studiedag på förskolan så packade jag in killarna och drog till IKEA. Ungarna älskar IKEAs Småland och jag får en chans att handla själv och kunna bära ut till bilen innan jag behöver hämta upp killarna och jag får alltid en utskällning för att jag kommer för tidigt. I alla fall så fick jag med mig 40x40 cm Nordli med 6 lådor på höjden.

 Det är inte helt lätt att förstå vilka delar man behöver för de olika alternativen för Nordli och det fanns inte jättemycket hjälp att få på avdelningen så ha med en smartphone och kolla upp på ikea.se för det ger mycket bättre information.
Så för våran konstruktion med två staplar med sex lådor så blev det 6 förpackningar att hämta i tag det själv lagret. Fyra stycken för själva lådorna (3+3+3+3) och två lådor som innehöll botten och toppen delen för sektionerna.

Allt fick plats i bilen och hem kom vi som vi skulle. Monteringen är som det alltid är med IKEA grejer. Fast här var en sak som jag inte riktigt hade räknat med. På bottendelen av varje låda så satt det en etikett som visar att man skall se till att förankra byrån ordentligt i väggen. I varenda låda. Inget på själva stommen utan - i - varje - låda.

Ärligt. Det kan inte finnas en enda människa som tänker så här: "HURRA det är klart att jag skall ha kvar en skitful etikett i lådan på min nya byrå! Det vill jag så gärna ha! Det har jag alltid sett fram emot!" Nä. Det händer inte. Så alla kommer ju pilla bort den här etiketten. Ofelbart. Nja, kanske inte. Det finns ju de som tänker: Ok, där sitter en lapp. Låt den vara. Men för alla andra så är det bara vara irriterande.

Eftersom jag blev så irriterad så ringde jag till IKEA (ja, jag är Den typen av person) och frågade om lappen. Svaret jag fick av den gulliga tjejen som svarade var:
"Lappen skall sitta där för information."
"Funkar inte det under lådan?" undrade jag.
"Nä. För då kan man inte se den så lätt."
"Så när man monterar fast själva stommen som man skall sätta i väggen är det inte bättre att sätta lappen där?"
" Jo det skulle det kanske vara men om du säljer din Nordali så skall ju informationen finnas med. Säkerheten är ju viktig."
"Jo. Säkerheten är viktig. Fast ingen vill ha fula kladdiga lappar i botten på lådorna i sin nya byrå. Det finns ingen som vill det."
"Men om du använder lite såpa eller diskmedel så kan du få bort lappen."

Låt oss betänka det här lite. Lappen skall sitta där för att säkerheten är viktig om jag skulle vilja sälja min byrå vidare. Men eftersom ingen vill ha lappen i lådan så får vi tips om hur man tar bort lapparna? Vilket betyder att definitivt färre lappar kommer finnas kvar för de som skulle vilja köpa Nordli på begagnat marknaden.

Så. Kära IKEA. Sätt lapparna med den här typen av viktig information på undersidan av lådan eller i själva stommen, Där den har en teoretisk chans att få sitta kvar. Ingen vill spendera en timme extra med att göra rent sina lådor innan man monterar dem.

Så för er, som jag, köpt Nordli och inser denna lilla lapp och kräks på den och vill ha bort den kommer borttagningstips här:

1. Sätt inte ihop lådan! Mycket lättare att få bort lappen innan du satt ihop lådan.
2. Använd lagom nagel för att pilla bort det mesta av lappen. Ta det långsamt och försiktigt så du får med "båda lagren" av den här lappen.
3. Lägg botten på plant underlag och häll på matolja av valfri typ. Sprid ut oljan så den ligger på hela lappmärket.
4. Vänta 20-30 minuter. Eller sätt ihop stommen under tiden. Glöm inte att förankra stommen i väggen! Säkerhet!

5. Ta valfritt plastkort alternativt nagel och gnugga bort kletet från lappen i botten.
6. När det är borta ta en bit hushållspapper och torka upp oljan.
7. Om allt klet är borta så skippa nästa steg och fortsätt direkt till punkt 9.
8. Ta en droppe vim/jif eller liknande rengörningskladd och en fin disksvamp och skura ytan. Torka av.
9. Häll på lite utspätt diskmedel och torka av med fuktig trasa.
10. Torka av ytan med torr trasa.
11. Klart! Eller nu är det dags att skruva ihop dina lådor.


Nu har jag ställt in min fina byrå i garderoben och den fungerar bra. Låddämparna är lysande. Jag hade gärna betalat lite mer för att få lite bättre kvalitet på virket i själva lådan för det känns lite billigt och plastigt men det är en garderob. Det duger.

Och nu är det dags att få upp belysning och hyllorna mellan min och min makes garderob. Får se hur jag lyckas med det. Tapetsera färdig och få ordning på sängborden och sänggaveln. Sen har jag en knopplistkonstruktion som jag skall göra på min träslöjdskurs. Det kommer bli så bra!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar