lördag 28 januari 2017

Killarnas sovrum - uppdaterat

Före
Det finns det som är roligt och det finns det som är mindre roligt. Att inte få bygga kupa som vi önskat tillhör det mindre roliga. Det innebär att lille E inte kan få sitt eget sovrum på ovanvåningen och vi kan inte få till ett till badrum. Det känns supertrist. Vi får se om det går att genomföra något av det fast det får bli ett annat inlägg.
Före

Istället tänkte jag fokusera på vad vi gjort istället. Killarnas rum behövde en uppdatering. Det första var ett önskemål från E. Han ville ha ben på sin säng. Det var enkelt ordnat. Typ. Men jag kommer till det. Det andra önskemålet var J som inte ville ligga i så hög säng och det är faktiskt något som jag insett är en rätt dålig idé också. Det är inte så att han inte sover gott i sin loftvariant av säng och det är superpraktiskt med att de får plats med byråarna under sängen för att få plats med alla sina kläder.
Men och det är ett stort men, J är lite dålig på att gå och kissa på natten och en upphöjd säng gör inte saken lättare direkt.

Före
Så en säng behövde komma upp och en säng behövde komma ner. Thomas Tåget som killarna hade på två av väggarna ville de absolut inte längre ha. Önskemålen istället för Thomas på väggarna var Rött! och Orange! Ok, tänkte jag. Det är ju lätt att få till. Framförallt eftersom de har turkost och en massa blått i rummet. Så en röd lampa och en röd spegel. Det var det jag hade att jobba med.

Så jag tog med killarna till Flügger färg så att de kunde välja färg. Naturligtvis valde dom det mest självlysande som de kunde hitta i rött och orange. Jag valde att tona ner den orange färgen en aning så att de inte skrek så mycket och så valde jag en grönblå som kunde kompensera för de två skrikiga färgerna och lugna ner dem en aning. Eftersom Flügger gillar att döpa sina färger och om man väljer ur deras färdigblandade sortiment så får man inte NCS kod (irriterande jag vet!) så kan jag bara ge namnen som de valt att ge sina färger.
Röd: IN-786 French Kiss
Orange: IN-783 Gold Digger
Blågrön: IN-772 Relaxed Green

Tanken var aldrig att måla hela väggarna i de här färgerna. Det hade blivit för mycket. Jag hade lite funderingar på att kanske måla stora prickar. Eller kanske fält? Fast så beslutade jag mig för att hålla det enkelt. Ränder helt enkelt.
Tapet Aiden Stripe - Navy/Red/Cream från Ralph Lauren
Jag letade runt lite efter inspiration på ränder och Ralph Lauren är rätt bra på ränder. Men lite för mycket av ränderna och lite för mycket marinblått, hav och ränder. Fast förenklat? och mer killarnas alternativ med rött och orange? Så jag tog fram maskeringstejp och gick bananas på väggarna. Provade lite olika alternativ. Ratade ganska många alternativ också.


Medan jag funderade på olika alternativ så såg jag till att riva Js upphöjda säng och måla om taket (takfärg), taklister (snickerifärg) och väggar i varmvitt (väggfärg).

Det slutade med att jag kom fram till den lösningen som fungerade för mig. Det var blågröna räder som var 14 cm breda. Vita ränder som var 7cm breda. Tre smala ränder orange med smalaste maskeringstejpen som mellanrum. Sen 7cm vitt och 14cm blågrönt. Och så fortsatte jag sätta tejp på hela den lilla väggen där Es säng skulle stå.

Eftersom maskeringstejp inte skall sitta för länge. Längre en ett dygn så kan man få problem. Så har man väl börjat tejpa så får man göra klart. Inga alternativ. Så jag fick välja en kväll när T nattade killarna i vårat sovrum och sätta igång direkt efter middagen. Tejpa väggen tog 1-2 timmar. Måla tog ungefär lika lång tid för att måla blågrönt och orange. Det som jag tejpat upp först. Jag började måla det blågröna och för varje rand som jag målat två gånger tog jag bort tejpen efter. När det blågröna var färdigt så satte jag igång med det orange färgen. Orange och rött och såna färger har sämre täckning än andra så jag målade två gånger och sen målade jag en del en tredje gång också. Så för att färgen skall hinna torka lite mellan gångerna men att inte tejpen skall brinna fast i väggen gjorde jag så här. Först måla tre ränder orange. Sen tre ränder till. Gå tillbaka till första tre och måla dem igen. Måla nya tre ränder. Gå tillbaka till andra ränderna och måla dem en gång till. Måla tre nya ränder. Kolla de första ränderna och fylla i om/där det behövdes och direkt efter ta bort tejpen från de ränderna. Måla nya ränder. Och hålla på så tills det var klart.

Efter
Nu är det så att det blir inte perfekt när man gör sånt här. Om någon säger att man kan göra det perfekt med en gång och att färgen aldrig blöder igenom och sånt det är väl helt ok för dem. De kanske kan. Jag kan inte. Så det är bara att gå tillbaka i efterhand och snygga till där det behövs. Vilket inte tar överdrivet mycket tid faktiskt. En tunn pensel och lite tålamod (i det här fallet är det LITE tålamod. Jag har inget stort förråd av tålamod).
Efter

Sen lät jag hela väggen torka i två dygn innan jag gav mig på att måla de röda strecken. Ny tejp och sen måla. Stolt som en tupp var jag när jag var klar! Visade för J och E och Js första kommentar var att han ville ha likadant på sin vägg. Oh nej.... Klart du skall få det, min lilla älskling! Så upprepa proceduren på motsatt vägg.

 Så nu har killarna fått sina nya sängar och ett uppdaterat delat rum. Några andra saker som jag också uppdaterade när jag höll på. Först Gardinen. Köpte ett tyg från Murins som matchar färgen på väggen. Jag ville inte ha hängande gardiner här för jag tycker de tar för mycket ljus. Jag kanske ångrar mig någon gång men för just nu trivs jag med denna korta lösningen.

 En annan sak är den här fina sänggaveln som jag byggt åt E på min kurs i träslöjd. Den är byggd i MDF och hoplimmad. Nästan hela möbeln är i 19mm MDF förutom framsidan som är två 10mm MDF hoplimmade efter det att jag sågat ut stadssiluetten med sticksåg.
Upptill på den finns en dold lucka som E kan gömma saker i. Den blev lite i tajtaste laget så han har klämt sig en gång och är inte så pigg på att använda den. Kanske blir roligare när han blir äldre?

J ville också ha en sänggavel när han såg den som jag gjort till E så jag gjorde en i jeanstyg till J på samma sätt som jag gjorde till vårat sovrum.

 Jag gjorde också sängkappor till killarnas sängar. Det var inte planen från början. Jag köpte sängkappor från IKEA och körde dem i maskinen och då blev de tio cm för korta och funkade inte alls. Så jag reklamerade dem och fick pengarna tillbaka och bestämde mig för att göra något själv. Så jag köpte jeanstyg. Enklast hade väl att göra i linne eller lakansväv men det känns lite mer som att för barn så blir sängen en möbel där man har kompisar och då känns det lite mer som att jeans är lite mer möbel än linne som känns mer säng. Kanske inte är vettigt för någon annan än mig men så tänker jag.

 Fick skarva jeanstyget ett par gånger och gjorde det i vecken som jag satte runt sängen. Under killarnas madrasser satte jag fast ben från IKEA. Något som man skall tänka på om man har som vi lite äldre madrasser så är det att de nya benen inte fungerar med de gamla madrasserna. Det suger men är som det brukar vara med IKEA. Jag valde att ändå använda de benen som jag köpt och gjorde hål och limmade fast dem. Jag vet inte om det kommer hålla men i värsta fall får jag väl göra nya sängben på min träslöjdskurs.
 Killarna är nöjda med sina nya sängar och det gör mig glad. Det finns lite mer saker som jag skall få till. Lite mer på väggarna och sånt. Men det blir när det blir.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar