lördag 4 februari 2017

Köksskåp - det man inte ser...

Det finns något som jag gillar i bloggar och det är att se sanningen bakom alla fina luckor som folk har. Vad gömmer sig egentligen i de där skåpen/lådorna/dörrarna? Det är inte så att jag är typen som går och rotar i andras skåp när jag är på besök utan det är snarare frågan om det ser lika fint och organiserat ut i skåpen/lådorna som det är utanpå? Alltså var finns Monica-closet (Monica Geller/ Vänner)? Finns det en sådan?
En som verkligen har ordning är ju Jen som har bloggen I heart Organizing och även hon falerar ibland och det göms kaos bakom luckorna. Så kan hon ta tag i sina lådor så kan väl jag också.
 Saken är den (eller rättare sagt så förhalar jag lite och vill förklara) att när vi köpte huset så byggde vi ju ett nytt kök och fick ENORMT med utrymme i våra stora utdragslådor. Så mycket att hälften av lådorna var i stort sett tomma så mycket utrymme... Vilken dröm...
Och nu såhär tre år senare så fick vi helt plötsligt inte plats i lådorna! Vad hände? Vi hade ju såååå mycket plats! Det finns inte en möjlighet! Du gnäller kära T! Det finns massor med plats! Fast. Det var ju inte sant. Nu hänger jag med huvudet.
T hade fullständigt rätt och inte nog med att det inte fick plats i lådorna. Lådorna var fulla med allsköns dynga som kanske eller kanske inte hör hemma i ett kök. Rese-necessär?, tom kameralåda? FYRA flaskor med superlim?, Kalsong i storlek 110??? Alltså jag är inte stolt över det här!
Så det var dags att ta tag i det här. Organisera. Och när den där Jen som jag läser lite för ofta skulle rensa i röran så kände jag att det kanske är dags för mig med. Och att T blängde på mig kanske hjälpte till.

Det finns vissa steg som Jen gör och som jag anpassat lite. För i ärlighetens namn kan jag inte dra ut ALLT från ALLA lådor samtidigt för att gå igenom hur stora grupper jag har av olika saker. Jag valde att öppna och titta i de lådor som fungerade och bara plocka ut ur kaoslådorna. Innehållet tog upp hela köksbordet och i stort sett hela våran långa köksbänk. Och då har jag inte ens öppnat skafferiskåpen utan det här var bara pryttlar lådorna som var kaosiga. Det var MYCKET och eftersom ni fått se förebilderna i lådorna så kan jag säga att köket såg ut på liknande sätt som lådorna gjorde när jag tömt ut innehållet.
Så när jag tömde så slängde jag med en gång sånt som skall slängas. Trasig ficklampa någon? Halva skrynkliga bakplåtspapper? Sen plockade jag undan sånt som skall vara någon annanstans. Dessa saker tog jag med en gång och bar till någon annanstans. Allt har en plats i vårat hem. Eller skall ha. Saker som skall till stugan hamnade i resväskan som oftast används när vi åker dit.
Så kvar var det som skall vara kvar i köket. Och det var en ansenlig mängd. Jag insåg att mitt sätt att förvara i lådor lämnade en hel del att önska. Den enda typen av avdelare som jag hade i mina lådor var för bestick och tallrikar. Ingen av dessa lösningar fanns för något annat utan ALLA andra saker fick ligga huller om buller i 80x60 lådor (eller 72x54 som är innermåtten i IKEAlådor). Det är mycket yta för saker som batterier.

Eftersom nu hela köket var upp och ner och jag inte gillar oreda och T får totalt frispel på det så städade jag ur de tomma lådorna och packade jag ner allt  igen med en hyfsad plan om vart allt skulle hamna sen. Är man inte så tokig som jag kan skippa det här helt.


Sen var det dags att ta fram det ultimata planen och typ av förvaring. Sakerna som skulle förvaras var följande kategorier:
Bestick
Tallrikar
Köksmaskiner
Termosar (Ja vi har förvånansvärt många...)
Formar & bunkar
Påsar
Matlådor
Folie och literpåsar
Manualer och hämtmatslistor
Skärbrädor
Kalasgrejer

Sen var det saker som jag ville flytta in här:
Pynt (vaser,stenar, ljus etc..)
Dukar
Servetter

Problemen som jag ville lösa?
- Kastrullocken låg i röra
- Besticken fick inte plats
- Påsar svämmar över hela stället!
- 6 lådor! utan syfte!
- Behållare för allt smått
- Mer saker skall förpackas i dessa lådor
 

Vissa saker på IKEA är bättre än andra. De genomskinliga avdelare för lådor som de har för sin METOD serie är bra. Men eftersom IKEA har gjort lådor som har lite skålade kanter så är det helt omöjligt att hitta förvaring som kan utnyttja hela ytan i lådan någon annanstans än på IKEA. Och då är innermåtten redan krympta mer än nöden egentligen kräver. Och det är ju för att vi skall köpa deras lådinredning. Jag fattar det! Och det är anledningen till att jag inte haft någon inredning i mina lådor. Tills nu. Jag har gett upp. Så det blev en runda till IKEA och många tusen senare så hade jag fyra stycken innerlådor och en massa fin ny inredning för mina lådor.


Först valde jag fyra lådor som skulle få en extra låda i sig för att utöka utrymmet i dem. Valet föll på besticklådan så jag kunde ha en låda för bestick. Den andra lådan som fick en extralåda var skärbrädor. Ovanför dem så satte jag alla småplastpåsar och plast och aluminiumfolie. Den tredje extralådan var i smålådan som fick innehålla alla manualer och hämtmatlistor. Den sista extralådan fick bli kalaslådan där servetter och ballonger och sånt fick bo.
 Så nu har alla lådor fått bättre ordning. Jag har bestämt plats för allt och inte bara en låda för allt. Man kan ha en låda för övrigt skräp. Jag har en låda för T. Den innehåller inget just nu men jag vet att han gärna öser ner saker i en låda och då tänkte jag att det är lika bra att ha en tom låda för just det syftet.
 Bestick ser ut så här nu. I den vanliga lådan så finns sånt som vi använder dagligen och i den övre inuti lådan så finns sånt som vi använder lite mer sällan.

 Småsakerna har en dedikerad plats nu. Batterier och skosnören. Hämtmatsmenyer ligger ovanför tillsammans med manualerna. Det är inte så ofta som vi använder oss av dem så att ha dem i en inuti låda känns bra. Jag kanske skall lägga till att inuti lådorna är lite bökigare att öppna eftersom man måste öppna två lådor så jag skulle inte rekommendera att ha sånt som man vill ha varje dag i en sån låda.
 
 Mina dekorationssaker, ljus och stenar och annat pynt har också fått sin egen plats. Jag har fortfarande en del i källaren men det mesta har nu fått flytta upp i köket.

 I lådan under så är de mer skrymmande sakerna. De högre sakerna får också bra med plats här.
 Den här lådan med underlägg och diskhanddukar hade nog behövt någon form av avdelare också men det har jag inte köpt än.
 Kalassaker ovanför dukarna känns som ett bra utnyttjande av ytan ovanför dukarna. De är ju inte så höga i sig fast de tar upp mycket plats.
Lite flerlådor. Alla med samma bra ordning. Jag är så nöjd med att alla lådorna är städade.
Här ser ni låddelaren som gör at man kan ställa saker på högkant istället så att det blir lättare att plocka i och ur saker.
Även smålådorna har fått en liten genomgång och blivit lite ordning plockade, dammsugna och avtorkade.
Jag är så nöjd att jag tog mig tid att gå igenom alla lådor och sortera igenom allt så att vi nu bara har saker som skall vara här i lådorna och att saker har fått sin egen plats. Någon mer än jag som gett upp och bara gått och köpt inredningen från IKEA? Någon som hittat någon annan lösning till METOD lådorna men som inte kommer från IKEA? Nu är det skafferiet kvar....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar