lördag 18 mars 2017

Knopplist - Sovrum


Vi blev ju klara med vårat sovrum för inte så länge sen. Det var ju en sak som saknades i lösningen och den är nu klar.
Jag har nu satt upp en knopp-list runt hela sovrummet så vi kan hänga upp det där som i vanliga fall hamnar i sovrummets "klädstol". Vi har ingen klädstol (ja, den där stolen som man har i sovrummet för något använda kläder). För litet sovrum för det. Så istället så tänkte jag att krokar får fungera.
Vi har ju tidigare haft krokar så för oss ingen större skillnad. Jag gillar det trärena här inne. Det känns som en bra kontrast till de gulligare tapeterna. Knopp-listerna har jag gjort i min träslöjdskurs. De tog inte så lång tid att göra och var inte speciellt svåra att göra heller. Om någon skulle få för sig att göra liknande så är processen följande.

Ta en ordentligt tjock spillbit av något skitvirke, MDF, spånskivor eller något liknande. Hoplimmad MDF eller spånskivor fungerar utmärkt. Tjockleken  på denna mall bör vara kanske 1dm hög, 3dm lång, 1dm djup. Inte supernoga. Se till att du kan få plats med några borrhål längst med långsidan på lagom avstånd som du tänkt i knopp-listen bara.
  Borra hål genom hela biten med lagom stort borr för den rundstav du tänkt använda för knopparna. Mina hål borrade jag med 10mm borr med 60mm mellanrum.
När hålen är klara så fundera ut rätt vinkel för knopparna. Jag körde på ungefär känsla. Vad som kändes bra. Sen behöver du snedsåga spillbiten med hålen i rätt vinkel. På kursen har jag tillgång till en stor bandsåg och det underlättar. Sen gjorde jag två grunda borrhål för att få något rakt att fästa tvingar i för att hålla fast listen med mallen när jag borrade.

Och sen var det bara att borra. Många hål blir det och ärligt blev det inte helt rätt varje gång. Fast jag är inte så hysterisk med att allt skall vara perfekt heller.

När alla hål var borrade så sågade jag till rundstaven i lagom långa bitar. Mina var 40mm långa. Jag sandpapprade lite runt hålen på listen innan jag limmade fast knopparna i hålen.

När det var klart gick jag över hela lösningen med sandpapper och rundande till de vassaste hörnen och sen oljade jag in alla delarna med linolja.
 Jag förborrade hål för att fästa upp på väggen. Jag fäste knopp-listen 160 cm över golvet runt om hela sovrummet utom ovanför sängen då. Så nu har vi massa krokar runt nästan hela sovrummet.

En sak som vi gärna inte vill ha på golvet var våran lilla pläd som vi ibland har på sängen. Jag hade sparat undan ett av Ts gamla skärp som fick komma till nytta här för att kunna hänga upp dem smidigt. Då hänger de prydligt ur vägen när vi inte orkar bädda fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar